Zarządzenie Nr 12/2018 z dnia 6 marca 2018r. w sprawie określenia Systemu Kontroli Zarządczej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Zarządzenie Nr 12/2018
Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
z dnia 6 marca 2018r.
w sprawie określenia Systemu Kontroli Zarządczej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) oraz Komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Ministra Finansów Nr 15, poz. 84) i Komunikatu Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. Ministra Finansów z 2012, poz. 56) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Dla zapewnienia realizacji misji, celów strategicznych i zadań Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w sposób zgodny z prawem, efektywny, skuteczny, sprawny, oszczędny i terminowy określam System Kontroli Zarządczej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu , stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia. Celem Systemu Kontroli Zarządczej jest wsparcie procesu zarządzania Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
§ 2.
- Do nadzoru nad Systemem Kontroli Zarządczej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz podejmowania decyzji związanych z jego funkcjonowaniem upoważniam Kanclerza.
- Do realizacji określonych zadań związanych z Systemem Kontroli Zarządczej w Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu Prorektorzy i Kanclerz wyznaczają osoby w zakresie swoich kompetencji.
- Prorektorzy, Dziekani, Kanclerz i Kwestor zobowiązani są do przedłożenia Rektorowi informacji o stanie kontroli zarządczej w zakresie nadzorowanych jednostek i komórek organizacyjnych za poprzedni rok w terminie do 10 marca roku bieżącego.
- System Kontroli zarządczej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu obejmuje wszystkie jednostki i komórki organizacyjne.
§ 3.
Wszyscy pracownicy Akademii są zobowiązani do przestrzegania zasad i bieżącego uczestniczenia w budowie i rozwoju Sytemu Kontroli Zarządczej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
§ 4.
Traci moc Zarządzenie Nr 65/2013 Rektora Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 5 grudnia 2013r. w sprawie procedur kontroli zarządczej w Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
§ 5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do Zarządzenia Nr 12/2018
Rektora Akademii Muzycznej
im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
z dnia 6 marca 2018 r.
w sprawie określenia Systemu Kontroli Zarządczej
-
w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
SYSTEM KONTROLI ZARZĄDCZEJ
Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Użyte w niniejszym dokumencie określenia oznaczają:
1) Akademia – Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu;
2) Rektor – Rektora Akademii,
3) Prorektor - Prorektorów Akademii,
4) Kanclerz – Kanclerza Akademii,
5) SKZ – System Kontroli Zarządczej Akademii,
6) jednostka organizacyjna – jednostkę organizacyjną i komórkę organizacyjną w rozumieniu Regulaminu organizacyjnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
§ 2.
- SKZ stanowi ogół zadań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów Akademii w sposób zgodny z prawem, efektywny, skuteczny, sprawny, oszczędny i terminowy.
- SKZ powinien dostarczyć Rektorowi rzetelnej informacji, że cele i zadania Akademii są realizowane właściwie.
§ 3.
Celem SKZ w Akademii jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2) skuteczności i efektywności działania,
3) wiarygodności sprawozdań,
4) ochrony zasobów,
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji,
7) skutecznego zarządzania ryzykiem.
§ 4.
- Kontrola zarządcza realizowana w ramach SKZ działań Akademii wykonywana jest z uwzględnieniem przestrzegania podstawowych zasad, w szczególności prowadzenia gospodarki finansowej, a w tym:
1) legalności, w ramach której pracownicy są zobowiązani do zapewnienia działań zgodnie z obowiązującymi w danym czasie przepisami prawa powszechnie obowiązującego, wewnętrznymi aktami prawnymi, umowami, decyzjami administracyjnymi oraz innymi rozstrzygnięciami podjętymi przez uprawnione podmioty,
2) rzetelności, która wymaga by pracownicy wykonywali obowiązki z należytą starannością, sumiennie i terminowo, dokumentując określone działania zgodnie z rzeczywistością, z uwzględnieniem towarzyszących im okoliczności, we właściwej formie i wymaganych terminach, bez pomijania określonych faktów i okoliczności;
3) celowości, w ramach której pracownicy badają, czy działalność Akademii jest zgodna z przyjętymi celami i zasadami. W przypadku decyzji finansowych, kryterium celowości obejmuje sprawdzenie, czy dany wydatek jest zgodny z przyjętymi planami, a w szczególności z rocznym planem rzeczowo-finansowym Akademii,
4) gospodarności, w ramach której pracownicy optymalizują metody i sposoby oszczędnego i efektywnego wydatkowania oraz gospodarowania majątkiem Akademii, uzyskania właściwej relacji nakładów do efektów a ponadto stosują działania zapobiegające wystąpieniu szkód lub powodujące ich ograniczenie,
5) przejrzystości, według której dochody i wydatki publiczne mają być klasyfikowane, sprawozdania finansowe sporządzane, a zasady rachunkowości stosowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w formie zorganizowanego ładu dokumentacyjnego, a ponadto dokumenty będące podstawą zapisu w księgach rachunkowych mają być opisane w sposób umożliwiający identyfikację zrealizowanego zadania,
6) jawności, dla zapewnienia której Akademia prowadzi Biuletyn Informacji Publicznej i udostępnia materiały zgodnie z przepisami regulującymi kwestie dostępu do informacji publicznej.
- Kontrolę zarządczą w ramach SKZ prowadzi się w drodze:
1) samokontroli – badania prawidłowości wykonywania własnej pracy przez wszystkich pracowników, zgodnie z zakresami uprawnień i obowiązków,
2) kontroli funkcjonalnej – sprawowanej w ramach obowiązku nadzoru,
3) kontroli wstępnej – przeprowadzanej przed wykonaniem operacji gospodarczej,
4) kontroli następczej – przeprowadzanej po zaistnieniu zdarzenia rzeczywistego, mającej na celu wykrycie nieprawidłowości.
- Kontrola zarządcza w ramach SKZ spełnia następujące funkcje:
1) sygnalizacyjną – poprzez dostarczenie wszystkim kierownikom i pracownikom na samodzielnych stanowiskach informacji niezbędnych do korekty uprzednich i podejmowania nowych decyzji oraz sygnalizowania wystąpienia nieprawidłowości, zaniedbań, nadużyć, odchyleń od ustalonych procedur postępowania,
2) instruktażową – poprzez inicjowanie kierunków prawidłowego działania, wskazywanie sposobów i środków likwidacji oraz zapobieganie powstawaniu nieprawidłowości,
3) profilaktyczną – poprzez zapobieganie występowaniu niekorzystnych zjawisk oraz oddziaływanie w celu wywołania pożądanych zachowań.
§ 5.
Procedury SKZ obejmują sześć grup odpowiadających następującym elementom Standardów kontroli zarządczej wprowadzonych Komunikatem Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Ministra Finansów Nr 15, poz. 84)
1) środowisko wewnętrzne,
2) misja, cele i zadania,
3) zarządzanie ryzykiem,
4) mechanizmy kontroli,
5) informacja i komunikacja,
6) monitorowanie i ocena.
Rozdział II
Środowisko wewnętrzne
§ 6.
Przestrzeganie wartości etycznych
- Pracownicy Akademii powinni charakteryzować się wysokim poziomem osobistych i zawodowych kompetencji, zapewniających osiągnięcie przez Akademię wyznaczonych celów zapisanych w planie działalności oraz w planie rzeczowo-finansowym.
- Pracownicy powinni być świadomi konsekwencji wynikających z nieetycznego zachowania lub działań niezgodnych z prawem.
- Wzorzec wartości etycznych w Akademii stanowi Kodeks Etyki Pracownika Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu wprowadzony Zarządzeniem Rektora Nr 39/85/2010/2011 z dnia 27 września 2011r.
§ 7.
Kompetencje zawodowe
- Pracownicy Akademii, w tym jej kierownictwo, są zobowiązani do posiadania takiego stopnia wiedzy i umiejętności oraz doświadczenia, który pozwala im skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone zadania i obowiązki.
- Pracownicy Akademii uczestniczą w szkoleniach, dbają o ciągłe podnoszenie umiejętności i aktualizowanie koniecznego zakresu wiedzy.
- Proces zatrudniania pracowników Akademii jest prowadzony w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko.
- Pracownicy Akademii podlegają okresowym ocenom dokonywanym przez bezpośrednich przełożonych. Kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych podejmują decyzję w zakresie formy dokumentowania przeprowadzonych ocen.
- Regulamin pracy Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu ustala organizację i porządek w miejscu pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
- Dział Kadr zapewnia zapoznanie się przez każdego zatrudnianego pracownika z treścią Regulaminu pracy Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu przed przystąpieniem przez niego do pracy.
§ 8.
Struktura organizacyjna
- Struktura organizacyjna Akademii uwzględniająca zadania i cele Akademii, a także politykę kierownictwa Akademii w zakresie racjonalnego wykorzystania zasobów ludzkich i rzeczowych w realizacji misji Akademii, jest określona w Statucie Akademii oraz Regulaminie Organizacyjnym.
- Struktura, podporządkowanie i zakres zadań jednostek organizacyjnych administracji Akademii są okresowo analizowane i dostosowywane do zmieniających się warunków otoczenia Uczelni.
- Do bieżącego zarządzania poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi wykorzystuje się plany działalności.
- W celu realizacji zadań jednostek organizacyjnych właściwi przełożeni, o których mowa w Regulaminie Organizacyjnym, określają i na bieżąco aktualizują zakresy obowiązków, odpowiedzialności poszczególnych podległych pracowników.
§ 9.
Delegowanie uprawnień
- Rektor może powoływać pełnomocników, na czas nieokreślony lub na okres niezbędny do wykonania zleconych zadań, z tym że:
1) pełnomocnictwo jest udzielane na piśmie, ze wskazaniem zadań do wykonania przez pełnomocnika,
2) pełnomocnictwo powinno być zaopiniowane przez radcę prawnego Akademii.
- Rektor może upoważnić pracowników Akademii do podejmowania w jego imieniu decyzji oraz wykonywania czynności w określonych sprawach. Upoważnienie jest udzielane w formie pisemnej. Udzielenie upoważnień oraz oświadczenie osoby upoważnionej o przyjęciu upoważnienia i zobowiązania do właściwej realizacji obowiązków z niego wynikających następuje w drodze indywidualnego upoważnienia podpisanego przez Rektora i osobę upoważnioną.
- Rejestr udzielonych przez Rektora pełnomocnictw i upoważnień prowadzi stanowisko specjalisty ds. oraganizacyjno-prawnych.
Rozdział III
Misja, zadania i cele
§ 10.
Misja i strategia rozwoju Akademii
Misją Akademii jest wnoszenie wkładu do dziedzictwa kultury narodowej poprzez twórczą pracę naukową i artystyczną swych nauczycieli akademickich i studentów.
Działalność ta prowadzona jest w zgodzie z uniwersalnymi zasadami etycznymi i regułami postępowania, utrwalonymi w wielowiekowej tradycji akademickiej. Akademia działa na zasadach wolności twórczości artystycznej, wolności badań naukowych oraz wolności nauczania.
§ 11.
Określenie zadań i celów
- W Akademii określa się podstawowe obszary działalności wynikające z uchwalonej przez Senat misji Akademii.
- Podstawowe obszary działalności realizowane są przez wyznaczone cele oraz przyporządkowane zadania.
- W Akademii opracowywane są roczne plany działalności realizacji zadań i celów.
- Plan działalności zawiera określenie min. celów, zadań, rezultatów, mierników oraz osób odpowiedzialnych za osiągnięcie celu jednostki organizacyjnej. Plan jest sporządzany na okresy nie dłuższe niż roczne.
- Zasady i tryb wyznaczenia celów oraz określania mierników ich realizacji określa odrębne Zarządzenie Rektora.
§ 12.
Monitorowanie i ocena realizacji zadań i celów
- Kierownicy jednostek organizacyjnych Akademii na bieżąco monitorują i oceniają realizację celów i zadań.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych sporządzają i przedstawiają Rektorowi za pośrednictwem Prorektorów i Kanclerza roczne sprawozdania z realizacji celów i zadań.
- Zasady monitorowania realizacji celów i zadań określają przepisy zarządzenia Rektora.
Rozdział IV
Zarządzanie ryzykiem
§ 13.
Identyfikacja ryzyka
- Prorektorzy, Kanclerz oraz kierownicy jednostek organizacyjnych dokonują raz w roku identyfikacji ryzyka związanego z osiąganiem odpowiednio celów strategicznych oraz celów operacyjnych i realizacją zadań wyznaczonych dla podległej mu jednostki organizacyjnej.
- W celu uzyskania spójności w zarządzaniu ryzykiem ustala się następujące kategorie ryzyka:
1) zarządzanie(Z),
2) finanse (F),
3) bezpieczeństwo (B),
4) czynniki zewnętrzne(CZ),
5) przepisy, procedury (P),
6) działalność operacyjna (O).
- Dokonując identyfikacji ryzyka wykorzystuje się w szczególności: wyniki kontroli i ocen, złożoność działalności, zmiany w przepisach prawnych, kompetencje pracowników, zmiany struktury organizacyjnej, zabezpieczenie techniczne, informatyczne i finansowe służące realizacji celów i zadań oraz przepływ informacji.
- W przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje Akademia lub jednostka organizacyjna, dokonuje się ponownej identyfikacji ryzyka.
§ 14.
Analiza ryzyka oraz reakcja na ryzyko
- Zidentyfikowane ryzyka Kanclerz oraz kierownicy jednostek organizacyjnych poddają analizie, która obejmuje dokonanie oceny wpływu ryzyka na działalność Akademii lub jednostki organizacyjnej i polega na oszacowaniu jego istotności będącej wynikiem prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz jego wagi - znaczenia dla realizacji zadań i celów.
- Punktowa ocena istotności ryzyka równa się iloczynowi prawdopodobieństwa jego wystąpienia i jego wagi (oddziaływania, wpływu). Tabele określające sposób punktowej oceny istotności ryzyka zawiera załącznik Nr 1 do SKZ.
- Istotność ryzyka określa się w skali:
1) WYSOKIE od 15 do 25 pkt.
2) ŚREDNIE od 8 do 14 pkt.
3) NISKIE od 2 do 7 pkt.
- Jeżeli dla zadania istotność ryzyka jest:
1) Niska - jest to ryzyko akceptowalne, które nie wymaga reagowania,
2) Średnia - jest to ryzyko tolerowane, w przypadku, którego kierownik jednostki organizacyjnej na bieżąco monitoruje realizację zadania i podejmuje działania w kierunku obniżenia ryzyka do niskiego. Po podjęciu działania osoba zarządzająca ryzykiem w zadaniu monitoruje efekty działania i jeśli ryzyko ulegnie obniżeniu to nie robi nic więcej. Jeśli ryzyko ulegnie podwyższeniu, to ustala sposób działania z osobą zarządzającą ryzykiem,
3) Wysoka - kierownik jednostki organizacyjnej planuje działania awaryjne określające sposób reakcji na ryzyko, które nie jest akceptowalne oraz wyznacza osoby odpowiedzialne za ich realizację.
- Wyniki identyfikacji i analizy ryzyka oraz sposób reakcji na ryzyko, które nie jest akceptowalne kierownicy jednostek organizacyjnych dokumentują według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do SKZ i przekazują Prorektorom oraz Kanclerzowi do zatwierdzenia w terminie do dnia 15 lutego roku, w którym przewiduje się wystąpienie ryzyka.
- Wyniki identyfikacji i analizy ryzyka realizacji celów Akademii opracowane przez Prorektorów i Kanclerza zatwierdza Rektor z datą zatwierdzenia planu działalności Akademii na rok, w którym przewiduje się wystąpienie ryzyka.
Rozdział V
Mechanizmy kontroli zarządczej
§ 15.
W Akademii wprowadza się następujące mechanizmy kontroli zarządczej:
1) szczegółowe mechanizmy kontroli, w tym kontrola wewnętrzna i kontrola operacji finansowych i gospodarczych,
2) ochrona zasobów,
3) kontrola operacji teleinformatycznych,
4) dokumentowanie SKZ,
5) nadzór,
6) ciągłość działalności (m. in. bieżąca kontrola, podział odpowiedzialności, schemat zastępstw).
§ 16.
Kontrola wewnętrzna
- W razie potrzeby w Akademii przeprowadzane są kontrole wewnętrzne.
- Kontrole wewnętrzne w Akademii zarządza Rektor lub Kanclerz.
- Kontrole wewnętrzne realizowane są przez zespoły kontrolne lub pracowników wyznaczonych do przeprowadzenia kontroli w drodze stosownych pisemnych decyzji Rektora lub Kanclerza.
- Do przeprowadzenia kontroli wyznacza się pracowników posiadających wiedzę w zakresie metodyki przeprowadzania kontroli oraz wiedzę i doświadczenia zagadnień będących przedmiotem kontroli.
§ 17.
Kontrola operacji finansowych i gospodarczych
- Mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych powinny zapewnić:
1) rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych, łatwy dostęp do tej dokumentacji osób upoważnionych, dający możliwość prześledzenia każdej operacji finansowej i gospodarczej lub zdarzenia od samego początku, w trakcie ich trwania i po zakończeniu,
2) zatwierdzanie (autoryzację) operacji finansowych przez osoby upoważnione,
3) podział obowiązków pomiędzy pracowników, z uwzględnieniem obowiązków i odpowiedzialności głównego księgowego jednostki określonych w przepisach prawa,
4) weryfikację operacji finansowych i gospodarczych przed i po realizacji.
- Szczegółowe procedury kontroli operacji finansowych i gospodarczych są uregulowane odrębnymi przepisami wewnętrznymi.
§ 18.
Ochrona zasobów
- Akademia posiada odpowiednie zabezpieczenie, aby dostęp do jej zasobów materialnych, finansowych i informatycznych miały jedynie osoby upoważnione. Osoby te są odpowiedzialne za ochronę i właściwe wykorzystanie tych zasobów.
- W Akademii prowadzone są okresowe inwentaryzacje, polegające na porównaniu stanu mienia jednostki ze stanami ewidencyjnymi.
- W przypadku danych informatycznych istnieje cały zakres zabezpieczeń fizycznych i technicznych chroniących do nich dostęp.
§ 19.
Mechanizmy kontroli operacji teleinformatycznych
- Celem mechanizmu jest kontrola podstawowych standardów oraz wytycznych obowiązujących w procesach elektronicznego przetwarzania informacji i eksploatacji systemów teleinformatycznych, zmierzająca do zachowania bezpieczeństwa zarządzania informacją oraz zgodności podczas projektowania, wdrażania i funkcjonowania systemów teleinformatycznych z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
- Wymagania bezpieczeństwa, które podlegają kontroli, stanowią zbiór zasad, celów i regulacji opracowanych dla zapewnienia skutecznej oraz bezpiecznej realizacji zadań z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych.
- W Akademii mechanizmem kontroli objęte zostały działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarządzania informacją w sieciach i pracujących w nich systemach.
- Funkcjonowanie mechanizmów kontroli systemów informatycznych, takich, jak: kontrola dostępu, kontrola oprogramowania systemowego, kontrola tworzenia i zmian w aplikacjach oraz nadawania uprawnień do systemów informatycznych zapewnia jednostka organizacyjna właściwa w sprawach informatyki.
§ 20.
Dokumentowanie SKZ
- Dokumentację SKZ stanowią zarządzenia Rektora, procedury wewnętrzne, instrukcje, regulaminy, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników i inne dokumenty wewnętrzne.
- Dokumentacja SKZ jest spójna i dostępna dla wszystkich osób, dla których jest niezbędna.
- Stanowisko ds. organizacyjno – prawnych prowadzi rejestr i zbiór wszystkich procedur wewnętrznych, instrukcji, regulaminów, wytycznych i innych dokumentów wewnętrznych stanowiących dokumentację SKZ.
§ 21.
Nadzór kierowniczy
- Rektor, Prorektorzy, Kanclerz, Kwestor oraz kierownicy jednostek organizacyjnych sprawują nadzór kierowniczy nad wykonywaniem zadań w celu ich oszczędnej, efektywnej i skutecznej realizacji.
- Nadzór kierowniczy obejmuje w szczególności jasne komunikowanie obowiązków, zadań i odpowiedzialności każdemu z pracowników i systematyczną ocenę ich pracy w niezbędnym zakresie oraz zatwierdzenie wyników pracy w decydujących momentach w celu uzyskania zapewnienia, że przebiega ona zgodnie z zamierzeniami.
- Zadania, obowiązki i odpowiedzialności pracowników Akademii zostały określone w Zakresach obowiązków i odpowiedzialności.
- Ocena pracowników Akademii odbywa się w oparciu o obowiązujące przepisy oraz wewnętrzne procedury.
§ 22.
Ciągłość działalności
- Kontrola zarządcza ma zapewnić utrzymanie, w każdym czasie i okolicznościach, ciągłości działalności Akademii w szczególności operacji finansowych i gospodarczych oraz ochronę zasobów finansowych, materialnych i informatycznych. Osiąganie tego celu możliwe jest poprzez wykorzystanie wyników analizy ryzyka.
- W celu utrzymania ciągłości działalności Akademii, a w szczególności ciągłości operacji finansowych i gospodarczych, w Akademii został określony schemat zastępstw, uwzględniony w zakresie obowiązków każdego pracownika.
Rozdział VI
Informacja i komunikacja
§ 23.
Informacje bieżące i komunikacja wewnętrzna
W skład elementów służących przekazywaniu informacji bieżących wchodzą:
1) Zarządzenia i decyzje Rektora, które są aktami wewnętrznego kierowania w Akademii. Zarządzenia i decyzje wydawane są na podstawie ustaw i innych przepisów. Projekty zarządzeń i decyzji przygotowują kierownicy jednostek organizacyjnych wg właściwości. Autorzy projektów aktów prawnych są również odpowiedzialni za uzyskanie opinii radcy prawnego,
2) Spotkania kadry kierowniczej Akademii, które odbywają się w razie zaistniałej potrzeby w składzie zależnym od tematu spotkania,
3) Posiedzenia Senatu Akademii,
4) Posiedzenia Rady Wydziałów,
5) Spotkania kierownictwa Akademii bezpośrednio z pracownikami Akademii lub w innych składach, które organizowane są w razie zaistnienia takiej konieczności,
6) Tablice ogłoszeniowe – umieszczone w widocznym miejscu w każdym budynku Akademii,
7) Komunikacja na linii pracownicy – studenci Akademii funkcjonuje w oparciu o:
a) samorząd studencki,
b) zajęcia dydaktyczne,
c) spotkania studentów z kierownictwem Akademii.
§ 24.
Komunikacja zewnętrzna
Komunikacja zewnętrzna funkcjonuje w oparciu o następujące elementy:
1) strona internetowa Biuletynu Informacji Publicznej, której funkcjonowanie regulują przepisy powszechnie obowiązujące,
2) strona internetowa Akademii – służąca promocji Akademii i przekazywaniu istotnych informacji z życia Akademii, prowadzona przez Biuro Promocji i Organizacji Imprez.
Rozdział VII
Monitorowanie i ocena
§ 25.
Monitorowanie SKZ
- Skuteczność poszczególnych elementów kontroli zarządczej podlega monitorowaniu podczas wykonywania codziennych obowiązków.
- Monitorowanie przeprowadzane jest w każdej jednostce organizacyjnej Akademii przez kierownika jednostki organizacyjnej.
- Raz na rok, w okresie I-go kwartału Prorektorzy, Kanclerz mogą zorganizować spotkanie kadry kierowniczej Akademii w celu wymiany uwag dotyczących sposobu funkcjonowania SKZ oraz problemów, jakie napotykają w swej działalności poszczególne merytoryczne jednostki organizacyjne.
§ 26.
Samoocena
- Kierownicy jednostek organizacyjnych Akademii przeprowadzają samoocenę SKZ w podległych sobie jednostkach organizacyjnych w oparciu o formularz stanowiący załącznik nr 3 do SKZ.
- Samoocena dokonywana powinna być do końca stycznia po ocenianym roku.
- Na podstawie samooceny dokonanej przez kierowników jednostek organizacyjnych – Prorektorzy, Kanclerz i Kwestor opracowują i przedstawiają Rektorowi w terminie do dnia 1 marca roku bieżącego, informację o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni.
§ 27.
Audyt wewnętrzny
W Akademii nie została wyodrębniona jednostka organizacyjna zajmująca się audytem wewnętrznym.
§ 28.
Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
- Źródłem uzyskania zapewnienia o stanie kontroli zarządczej przez Rektora są wyniki monitorowania, samooceny SKZ oraz sprawozdania ze stopnia realizacji zadań i celów poszczególnych jednostek organizacyjnych oraz przeprowadzonych kontroli.
- Rektor może wskazać członków kadry kierowniczej Akademii, którzy zobowiązani są w wyznaczonym terminie złożyć oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w nadzorowanych lub podległych jednostkach organizacyjnych Akademii.