Uchwała nr 18/2020 z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia”
Uchwała nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” (386,70KB)
Załącznik do Uchwały nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” CZ.1 (33,75MB)
Załącznik do Uchwały nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” CZ.2 (32,43MB)
Załącznik do Uchwały nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” CZ.3 (36,33MB)
Załącznik do Uchwały nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” CZ.4 (30,82MB)
Załącznik do Uchwały nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” CZ.5 (36,47MB)
Załącznik do Uchwały nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” CZ.6 (30,27MB)
Załącznik do Uchwały nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” CZ.7 (35,16MB)
Załącznik do Uchwały nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” CZ.8 (18,17MB)
Uchwała nr 18/2020
Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
z dnia 30 czerwca 2020 r.
w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia”
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt.11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.) oraz § 16 pkt. 10 Statutu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, stanowiącego Załącznik do Uchwały nr 34/2019 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 11 września 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Senat Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu uchwala, co następuje:
§ 1
Ustala się „Program studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia” dla toków studiów rozpoczynających się od roku akademickiego 2020/2021, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała niniejsza wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wrocław, 30 czerwca 2020 r.
Załącznik do Uchwały nr 18/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia”
|
Program studiów
kierunku Instrumentalistyka, studia II stopnia, profil ogólnoakademicki
rozpoczynających się od roku akademickiego 2020/2021
- Podstawowe informacje o kierunku studiów:
Nazwa kierunku studiów |
Instrumentalistyka |
Poziom studiów |
Studia II stopnia |
Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
Forma studiów |
Studia stacjonarne i niestacjonarne |
Zakresy studiów |
Akordeon, altówka barokowa, flauto traverso, flet podłużny, lutnia, obój barokowy, skrzypce barokowe, viola da gamba, wiolonczela barokowa, klawesyn, fortepian, organy, gitara, altówka, fagot, flet, harfa, klarnet, kontrabas, obój, puzon, eufonium, róg, saksofon, skrzypce, trąbka, tuba, wiolonczela, kontrabas, instr. perkusyjne |
Liczba semestrów |
4 |
Liczba punktów ECTS konieczna do ukończenia studiów |
120 |
Tytuł zawodowy nadawany absolwentowi |
magister |
Język, w jakim odbywa się kształcenie |
Polski |
Wiodąca dyscyplina naukowa, do której został przyporządkowany kierunek studiów (dyscyplinie wiodącej przypisuje się ponad 50% punktów ECTS objętych programem studiów) |
Sztuki muzyczne (100%) |
Koncepcja kształcenia, w tym: |
|
|
|
|
Efekty uczenia się dla kierunku Jazz i Muzyka Estradowa są stworzone z myślą aby w jak najpełniejszym stopniu odzwierciedlać potrzeby rynku pracy. Zawarte w nich wytyczne wobec niezbędnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych mają na celu umożliwić odpowiednią specjalizację oraz dać jak najszersze spektrum możliwości zatrudnienia absolwenta. |
|
Dyscyplina wiodąca – sztuki muzyczne |
Opis działań na rzecz doskonalenia programu studiów oraz zapewniania jakości kształcenia |
Prowadzone na Wydziale Instrumentalnym działania na rzecz doskonalenia programu studiów oraz zapewnienia jakości kształcenia realizowane są w oparciu o zarządzenie nr 34/2015 Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 27 października 2015 r. w sprawie Doskonalenia Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w AMKL oraz prac Wydziałowego Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia Wydziału Instrumentalnego AMKL. Działania te realizowane są (m.in.) w następujących zakresach:
Narzędziami wyżej wymienionych zakresów są: arkusze, kwestionariusze i protokoły.
|
Opis kompetencji oczekiwanych od kandydata ubiegającego się o przyjęcie na studia |
Patrz: Efekty uczenia się absolwenta kierunku Instrumentalistyka –studia I st. |
Wymagania wstępne i zasady rekrutacji |
Zgodnie z aktualną Uchwałą Senatu Akademii Muzycznej |
Udział wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy w procesie kształtowania koncepcji kształcenia |
Studenci, wykładowcy i pozostali pracownicy uczelni mają wpływ na proces kształcenia poprzez swój udział organach Uczelni (Senacie, Radach Wydziału, Samorządzie Studenckim, Radzie Doktorantów, Wydziałowych Zespołach ds. Jakości Kształcenia itp.) oraz mogą wyrażać swoją opinię poprzez ankiety.
Na proces kształcenia mają wpływ różnego rodzaju konsultacje prowadzone z placówkami zewnętrznymi (Inne uczelnie, ośrodki kulturalne, szkoły muzyczne itp.). Wymiana opinii zachodzi również podczas rozmaitych przedsięwzięć prowadzonych przez Akademię wraz z innymi ośrodkami. Niebagatelne znaczenie ma również fakt różnych form zatrudnienia wielu pedagogów uczelni w zewnętrznych placówkach. |
Standardy kształcenia, jeśli dotyczy |
Nie dotyczy |
- Efekty uczenia się dla kierunku studiów
Efekty uczenia się dla kierunku studiów drugiego stopnia
Instrumentalistyka
profil ogólnoakademicki
Nazwa kierunku studiów |
Instrumentalistyka |
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
Poziom PRK 7 |
Poziom studiów |
Studia II stopnia |
Profil studiów |
ogólnoakademicki |
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta |
magister |
Dyscypliny naukowe lub artystyczne, do których jest przyporządkowany kierunek |
Sztuki muzyczne
|
Dyscyplina wiodąca |
Sztuki muzyczne |
Początek realizacji programu |
2020/2021 |
Efekty uczenia się dla kierunku studiów
Symbol |
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku Instrumentalistyka absolwent: |
Odniesienie do uniwersalnych charakterystyk poziomów w PRK |
Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia uczenia się PRK |
WIEDZA |
|||
w zakresie znajomości repertuaru i materiału muzycznego |
|||
K_W01 |
posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych |
PU7_W |
P7S_WG |
K_W02 |
posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru wybranej specjalności oraz posiada wiedzę dotyczącą związanego |
PU7_W |
P7S_WG |
K_W03 |
posiada szeroką wiedzę dotyczącą kameralnej i orkiestrowej literatury muzycznej |
PU7_W |
P7S_WG |
K_W04 |
posiada wiedzę dotyczącą warsztatu badań teoretyczno-naukowych (dostęp do źródeł informacji, sposoby analizowania i syntezy danych, prawidłowego ich interpretowania) |
PU7_W |
P7S_WG |
w zakresie zrozumienia kontekstu sztuki muzycznej |
|||
K_W05 |
posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania |
PU7_W |
P7S_WG |
K_W06 |
posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki |
PU7_W |
P7S_WG |
K_W07 |
posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność |
PU7_W |
P7S_WG |
K_W08 |
posiada gruntowną wiedzę dotyczącą budowy instrumentów |
PU7_W |
P7S_WG |
w zakresie umiejętności improwizacyjnych |
|||
K_W09 |
poprzez indywidualną pracę poszerza wiedzę dotyczącą improwizacji; jeżeli improwizacja jest związana ze specjalnością i zawarta w programie kształcenia, absolwent powinien dysponować szeroką wiedzą umożliwiającą swobodną improwizację w różnych kontekstach (A+B+E) |
PU7_W |
P7S_WG |
w zakresie pedagogiki (opcjonalnie) |
|||
K_W10 |
wykazuje się głębokim zrozumieniem i opanowaniem teorii pedagogiki oraz umiejętnościami jej zastosowania w praktyce, dającymi kwalifikacje do nauczania w zakresie swej specjalności na wszystkich poziomach edukacji muzycznej (A+B+D) |
PU7_W |
P7S_WG |
UMIEJĘTNOŚCI |
|||
w zakresie ekspresji artystycznej |
|||
K_U01 |
posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych |
P7U_U |
P7S_UW
|
K_U02 |
samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu |
P7U_U |
P7S_UW P7S_UU |
K_U03 |
podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje |
P7U_U |
P7S_UW |
w zakresie repertuaru |
|||
K_U04 |
na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru w zakresie swojej specjalności, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze |
P7U_U |
P7S_UW |
K_U05 |
na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjami wykonawczymi, wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów |
P7U_U |
P7S_UW |
w zakresie pracy w zespole |
|||
K_U06 |
jest zdolny do funkcjonowania w różnych formacjach zespołowych |
P7U_U |
P7S_UW |
K_U07 |
posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność |
P7U_U |
P7S_UW |
w zakresie ćwiczenia i pracy podczas prób, czytania nut, umiejętności słuchowych, twórczych |
|||
K_U08 |
kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych |
P7U_U |
P7S_UW P7S_UU |
K_U09 |
posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej |
P7U_U |
P7S_UW |
K_U10 |
posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej |
P7U_U |
P7S_UW |
K_U11 |
posiada podstawowe umiejętności obsługi sprzętu służącego |
P7U_U |
P7S_UW |
w zakresie umiejętności werbalnych |
|||
K_U12 |
posiada umiejętność tworzenia rozbudowanych prezentacji w formie słownej i pisemnej (także o charakterze multimedialnym) na tematy dotyczące zarówno własnej specjalizacji, jak i szerokiej problematyki
|
P7U_U |
P7S_UK |
K_U13 |
posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki i własnej specjalizacji |
P7U_U |
P7S_UK |
w zakresie improwizacji |
|
||
K_U14 |
posiada umiejętność swobodnego kształtowania muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego |
P7U_U |
P7S_UW |
K_U15 |
posiada umiejętność improwizowania na bazie wykonywanego utworu |
|
|
K_U16 |
posiada umiejętność transponowania przebiegów melodyczno-harmonicznych - jeżeli improwizacja związana jest ze specjalnością, absolwenci powinni osiągnąć wysoki poziom biegłości w sztuce improwizacji |
P7U_U |
P7S_UW |
w zakresie publicznych prezentacji |
|||
K_U17 |
na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu |
P7U_U |
P7S_UW |
w zakresie pedagogiki |
|||
K_U18 |
posiada umiejętność praktycznego zastosowania pogłębionej wiedzy dotyczącej szerokich aspektów pedagogiki, dającą kwalifikacje |
P7U_U |
P7S_UW |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|||
w aspekcie niezależności |
|||
K_K01 |
jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym |
P7U_K |
P7S_KR |
K_K02 |
inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury (podejmowanie projektów o charakterze interdyscyplinarnym lub też wymagających współpracy z przedstawicielami innych dziedzin sztuki |
P7U_K |
P7S_KR |
K_K03 |
w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym |
P7U_K |
P7S_KR |
w aspekcie krytycyzmu |
|||
K_K04 |
posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych
|
P7U_K |
P7S_KK |
K_K05 |
jest zdolny do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób |
P7U_K |
P7S_KK |
w aspekcie komunikacji społecznej |
|||
K_K06 |
wykorzystuje mechanizmy psychologiczne, wykazuje się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystycznych i dostosowywania się do współczesnego rynku pracy |
P7U_K |
P7S_KK |
K_K07 |
prezentuje skomplikowane i specjalistyczne zadania i projekty |
P7U_K |
P7S_KO |
K_K08 |
wypełnia rolę społeczną absolwenta studiów muzycznych dbając o dorobek, tradycje i aspekty etyczne swojego zawodu |
P7U_K |
P7S_KR |
w aspekcie uwarunkowań psychologicznych |
|||
K_K09 |
świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej |
P7U_K |
P7S_KR |
K_K10 |
prowadzi negocjacje i koordynuje właściwą organizację przedsięwzięcia |
P7U_K |
P7S_KK P7S_KR |
Objaśnienia stosowanych oznaczeń:
Uniwersalne charakterystyki poziomów PRK |
Charakterystyki drugiego stopnia |
P – poziom PRK (6 lub 7) U – charakterystyka uniwersalna W – wiedza U – umiejętności K – kompetencje społeczne |
P – poziom PRK (6 lub 7) W – wiedza, (G – głębia, K – kontrast) U – umiejętności (W – wykorzystanie wiedzy, K – komunikowanie się, O – organizacja pracy, U – uczenie się) K – kompetencja społeczne (K – oceny, O – odpowiedzialność, R – rola zawodowa) |
- Matryca efektów uczenia się – załącznik nr 1
- Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w trakcie całego cyklu kształcenia.
Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się: |
Egzamin dyplomowy |
Recital dyplomowy* |
Pisemna praca dyplomowa* |
Egzamin/zaliczenie w formie recitalu |
Egzamin techniczny |
Egzamin praktyczny |
Egzamin/zaliczenie pisemne- (formy testowe i opisowe) |
Egzamin/zaliczenie – forma ustna |
Dyskusja dydaktyczna |
Prezentacja/Referat |
Samodzielne opracowanie zagadnienia (transkrypcja, opracowanie utworu, analiza itp.) |
Kolokwium pisemne (formy testowe i opisowe) |
Ocena pracy w grupie/zespole |
Ocena pracy samodzielnej i przygotowania do zajęć |
Ocena postawy, pracy i aktywności podczas zajęć |
Omówienie prezentacji artystycznych i recitali |
Efekty uczenia się: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wiedza: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_W01 - posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych |
|
|
X |
|
|
|
X |
X |
|
|
|
X |
|
X |
|
|
K_W02 - posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru wybranej specjalności oraz posiada wiedzę dotyczącą związanego |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
K_W03 - posiada szeroką wiedzę dotyczącą kameralnej i orkiestrowej literatury muzycznej |
X |
|
|
X |
|
|
X |
X |
X |
|
|
X |
|
X |
|
|
K_W04 - posiada wiedzę dotyczącą warsztatu badań teoretyczno-naukowych (dostęp do źródeł informacji, sposoby analizowania i syntezy danych, prawidłowego ich interpretowania) |
X |
|
X |
|
|
|
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
|
|
K_W05 - posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
X |
|
|
K_W06 - posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki |
X |
|
X |
|
|
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
X |
|
|
K_W07 - posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność |
X |
X |
|
X |
|
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
K_W08 - posiada gruntowną wiedzę dotyczącą budowy instrumentów |
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
X |
X |
|
K_W09 -poprzez indywidualną pracę poszerza wiedzę dotyczącą improwizacji; jeżeli improwizacja jest związana ze specjalnością i zawarta |
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
|
X |
|
|
X |
|
|
K_W10 - wykazuje się głębokim zrozumieniem i opanowaniem teorii pedagogiki |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
X |
X |
X |
Umiejętności |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_U01 - posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
K_U02 -samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
K_U03 - podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
|
|
K_U04 - na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru w zakresie swojej specjalności, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
K_U05 - na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjami wykonawczymi, wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_U06 - jest zdolny do funkcjonowania w różnych formacjach zespołowych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
K_U07 - posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
K_U08 - kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych
|
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
K_U09 - posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
K_U10 - posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
K_U11 - posiada podstawowe umiejętności obsługi sprzętu służącego |
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
K_U12 - posiada umiejętność tworzenia rozbudowanych prezentacji w formie słownej i pisemnej (także o charakterze multimedialnym) na tematy dotyczące zarówno własnej specjalizacji, jak i szerokiej problematyki
|
X |
|
X |
|
|
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
K_U13 - posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki i własnej specjalizacji |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
K_U14 - posiada umiejętność swobodnego kształtowania muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
K_U15 - posiada umiejętność improwizowania na bazie wykonywanego utworu |
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
K_U16 - posiada umiejętność transponowania przebiegów melodyczno-harmonicznych - jeżeli improwizacja związana jest ze specjalnością, absolwenci powinni osiągnąć wysoki poziom biegłości w sztuce improwizacji
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
K_U17 - na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu |
X |
X |
|
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
K_U18 - posiada umiejętność praktycznego zastosowania pogłębionej wiedzy dotyczącej szerokich aspektów pedagogiki, dającą kwalifikacje |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
|
X |
X |
|
Kompetencje społeczne: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_K01 - jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_K02 - inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury (podejmowanie projektów o charakterze interdyscyplinarnym lub też wymagających współpracy z przedstawicielami innych dziedzin sztuki |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
K_K03 - w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
K_K04 - posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
X |
|
|
X |
K_K05 - jest zdolny do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
K_K06 -wykorzystuje mechanizmy psychologiczne, wykazuje się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystycznych i dostosowywania się do współczesnego rynku pracy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
K_K07 - prezentuje skomplikowane i specjalistyczne zadania i projekty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
K_K08 - wypełnia rolę społeczną absolwenta studiów muzycznych dbając o dorobek, tradycje i aspekty etyczne swojego zawodu |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
K_K09 - świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
K_K10 - prowadzi negocjacje i koordynuje właściwą organizację przedsięwzięcia |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
*Forma i zakres pracy dyplomowej – praca artystyczna i pisemna praca dyplomowa
- Opis procesu prowadzącego do uzyskania efektów uczenia się.
Proces prowadzący do uzyskania efektów uczenia się jest złożony i składa się z wielu etapów. Pierwszym z nich jest zaznajomienie studenta zasobem wiedzy niezbędnym do ich uzyskania. Rolą pedagoga jest określenie tego zasobu, wybranie jak najlepszego zestawu źródeł tej wiedzy oraz opracowanie jak najbardziej efektywnego sposobu jej przyswajania, dopasowanego do specyficznych potrzeb danego studenta.
Przyswajanie tej wiedzy w większości przypadków odbywa się zarówno poprzez pracę na zajęciach (uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach), jak i również samodzielną pracę studenta. Pedagog kontroluje stan przyswojenia wiedzy pomocą rozmaitych sposobów weryfikacji, odpowiednio dobranych wobec specyfiki danego przedmiotu.
Równolegle do pogłębiania wiedzy odbywa się praca nad pozostałymi efektami uczenia się w postaci umiejętności i kompetencji społecznych. Rozwijanie zasobu umiejętności wiąże się z praktycznym zastosowaniem nabytej wiedzy uzupełnionym o wykorzystanie wyobraźni i intuicji. Rolą pedagoga jest zaproponowanie jak najbardziej efektywnych sposobów i metod doskonalenia tych umiejętności. Powinien on także stymulować i inspirować samodzielną pracę studenta, która pochłania znaczący zasób czasu potrzebnego do uzyskania tych efektów. Niezbędne jest także stałe monitorowanie postępów studenta w pracy nad konkretnymi umiejętnościami. Przedmioty o charakterze praktycznym umożliwiają zaprezentowanie tych umiejętności a także sprawdzenie ich w warunkach scenicznych czy publicznych.
Uzyskanie określonych kompetencji społecznych jest niezbędne, aby w efektywny sposób wykorzystać i zaprezentować wiedzę i umiejętności, które student nabył w procesie kształcenia. Zarówno różnorodny program studiów jak i rozmaite sposoby weryfikacji efektów kształcenia mają na celu w jak największym stopniu stymulować rozwój tej sfery.
Ze względu na fakt, iż każdy student dysponuje innymi predyspozycjami i możliwościami poznawczymi, program studiów zawiera urozmaicony zestaw form odbywania zajęć i metod stosowanych podczas ich prowadzenia.
Proponowany zestaw zajęć ma zapewnić m.in. odpowiedni balans między przedmiotami teoretycznymi i praktycznymi. Oprócz przedmiotów, które można przyporządkować ściśle do jednego lub drugiego zbioru, istnieje znaczna część, która w swej istocie poświęcona jest wykorzystywaniu nabytej wiedzy teoretycznej w praktyce (wykonawczej, zawodowej).
Istotny jest także różnego rodzaju zakres pracy z pedagogiem i z innymi studentami. W tym aspekcie program studiów obejmuje:
- zajęcia indywidualne w relacji uczeń-mistrz umożliwiające dobranie przez pedagoga metod nauczania odpowiednich dla danego studenta jak i dostosowania tempa przyswajanych informacji i umiejętności
- wykłady dla szerszych grup studentów
- różnego rodzaju zajęcia grupowe i seminaria dające studentom możliwość pracy kolektywnej, wymiany myśli, dyskusji i odnajdywania się w różnych rolach
- różne formy praktyk w tym występów scenicznych - dające możliwość prezentacji własnej osobowości artystycznej i zaznajomienia z warunkami pracy w zawodzie
Program studiów obejmuje także rozmaity zakres wiedzy poprzez zawarte w nim:
- przedmioty ogólnohumanistyczne – dające szerszy horyzont w pojmowaniu sztuki i kultury
- przedmioty ogólnomuzyczne – dające odpowiednią wiedzę i kontekst wobec pracy w obrębie określonej specjalności
- przedmioty specjalistyczne - umożliwiające dogłębne doskonalenie w ramach węższego obszaru wiedzy
- przedmioty fakultatywne – dające studentowi szeroki dostęp do wiedzy z innych kierunków i specjalności oraz umożliwiające większą niezależność w kształtowaniu indywidualnej ścieżki zawodowej
Wśród stosowanych form i metod prowadzenia zajęć na kierunku znajdują się m.in.:
- Wykład
- Ćwiczenia
- Seminarium
- Demonstracja
- Analiza
- Dyskusja dydaktyczna
- Prezentacja pracy artystycznej
- Prezentacja referatów
- Problem-based learning
- Flipped classroom
- Różne formy warsztatów z udziałem wybitnych artystów i specjalistów
- Wykorzystywanie różnych form e-learningu, programów, aplikacji i rozmaitych narzędzi multimedialnych
Niezbędnym uzupełnieniem pracy podczas zajęć jest również praca samodzielna studenta, na którą składa się przede wszystkim:
- ćwiczenie na instrumencie
- przygotowanie zadanych zagadnień
- przygotowanie prezentacji słownej, pracy pisemnej, referatu
- przygotowanie pracy dyplomowej
- praca zespołowa (przygotowanie zespołu do występu lub egzaminu)
- zapoznawanie się z literaturą w postaci książek, publikacji, nagrań itp.
- Wskaźniki dot. programu studiów:
Nazwa wskaźnika |
Wartość |
Łączna liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach zajęć prowadzonych z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia |
120 |
Liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach zajęć z dziedziny nauk humanistycznych lub nauk społecznych, nie mniejszą niż 5 punktów ECTS – w przypadku kierunków studiów przyporządkowanych do dyscyplin w ramach dziedzin innych niż odpowiednio nauki humanistyczne lub nauki społeczne |
5 |
Wymiar procentowy zajęć do wyboru (Program studiów umożliwia studentowi wybór zajęć, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów ECTS, koniecznej do ukończenia studiów) |
30% |
Wymiar procentowy zajęć związanych z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie lub dyscyplinach, do których przyporządkowany jest kierunek studiów (Program studiów o profilu ogólnoakademickim obejmuje zajęcia związane z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie lub dyscyplinach, do których przyporządkowany jest kierunek studiów, w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS, koniecznej do ukończenia studiów i uwzględnia udział studentów w zajęciach przygotowujących do prowadzenia działalności naukowej lub udział w tej działalności.) |
52-55% |
- Opis sposobów uwzględniania w programie studiów wniosków z analizy zgodności efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy oraz wniosków z analizy wyników monitoringu, o którym mowa w art. 352 ust. 1 ustawy (losów zawodowych absolwentów).
- Regularnie dostosowywanie efektów uczenia się i programu nauczania do potrzeb rynku pracy na podstawie konsultacji z pracodawcami (Filharmonie, Szkoły Muzyczne, i inne instytucje kulturalne).
- Ułatwienie studentom wdrażania się w rynek pracy jeszcze w trakcie studiów w stopniu niezaburzającym toku kształcenia (poprzez m.in. odpowiedni rozkład przedmiotów odciążający wyższe lata studiów)
- Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych oraz liczbę punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach tych praktyk.
Program studiów przewiduje duży zakres przedmiotów o charakterze praktycznym m.in.: instrument główny (częściowo), praca z pianistą/ akompaniamentem, chór, zespół kameralny, nauka akompaniamentu, studia orkiestrowe, orkiestra symfoniczna/barokowa. Praca podczas zajęć z wyżej wymienionych przedmiotów jest bardzo zbliżona do sytuacji zawodowej (polega najczęściej na przygotowaniu materiału i występie publicznym). Wraz z postępem procesu kształcenia studenci mają nabywać coraz większą samodzielność w przygotowywaniu występów i projektów. Studenci mają również szerokie możliwości wyboru przedmiotów praktycznych także spośród fakultetów. Liczba punktów ECTS uzyskiwanych z praktyk wynosi ok. 30-60 w zależności od poszczególnych specjalności i wybranych fakultetów.
- Inne informacje o kierunku:
- sposób wykorzystania wzorców krajowych i międzynarodowych;
- Tworzenie coraz atrakcyjniejszego programu nauczania i rozszerzanie oferty edukacyjnej
- Szeroka oferta przedmiotów fakultatywnych z myślą o zainteresowaniach studentów pokrewnymi dziedzinami i duże możliwości indywidualizacji programu kształcenia
- Zwiększanie nacisku na praktyczne aspekty studiowania – duża ilość występów publicznych (solistycznych, zespołowych, orkiestrowych)
- Stosowanie nowoczesnych metod edukacyjnych
- sposób uwzględnienia wniosków z analizy wyników monitoringu karier absolwentów prowadzonego przez MNiSW;
- Uelastycznianie programu nauczania i rozległy wybór przedmiotów fakultatywnych, dający możliwość wszechstronnego przygotowania do zawodu muzyka – wykonawstwo, podstawy kompozycji i aranżacji, pedagogika, znajomość technologii wykorzystywanej w muzyce (edycja nut, realizacja nagrania itp.).
- Umożliwienie zdobywania doświadczenia praktycznego
- Zachęcanie studentów do wybierania ścieżki edukacyjnej w oparciu o zapotrzebowanie rynku pracy
- sposób uwzględniania wniosków z analizy zgodności efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy;
- Monitoring rynku pracy i regularna aktualizacja efektów uczenia się w oparciu o wnioski wynikające z tego monitoringu.
- Wdrażanie koncepcji udoskonalania i rozszerzania programu studiów o przedmioty lub dodatkowe zakresy wiedzy, które mogą być przydatne w kontekście zmieniającego się rynku pracy.
- perspektywy rozwoju kierunku studiów.
- Nieustanne doskonalenie się i rozszerzanie kompetencji wykładowców
- Rozszerzanie oferty edukacyjnej o nowe zakresy studiów, profile czy przedmioty
Rozszerzanie możliwości mobilności międzynarodowej studentów i wykładowców
- sposób wykorzystania wzorców krajowych i międzynarodowych;
- Tworzenie coraz atrakcyjniejszego programu nauczania i rozszerzanie oferty edukacyjnej
- Szeroka oferta przedmiotów fakultatywnych z myślą o zainteresowaniach studentów pokrewnymi dziedzinami i duże możliwości indywidualizacji programu kształcenia
- Zwiększanie nacisku na praktyczne aspekty studiowania – duża ilość występów publicznych (solistycznych, zespołowych, orkiestrowych)
- Stosowanie nowoczesnych metod edukacyjnych
- sposób uwzględnienia wniosków z analizy wyników monitoringu karier absolwentów prowadzonego przez MNiSW;
- Uelastycznianie programu nauczania i rozległy wybór przedmiotów fakultatywnych, dający możliwość wszechstronnego przygotowania do zawodu muzyka – wykonawstwo, podstawy kompozycji i aranżacji, pedagogika, znajomość technologii wykorzystywanej w muzyce (edycja nut, realizacja nagrania itp.).
- Umożliwienie zdobywania doświadczenia praktycznego
- Zachęcanie studentów do wybierania ścieżki edukacyjnej w oparciu o zapotrzebowanie rynku pracy
- sposób uwzględniania wniosków z analizy zgodności efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy;
- Monitoring rynku pracy i regularna aktualizacja efektów uczenia się w oparciu o wnioski wynikające z tego monitoringu.
- Wdrażanie koncepcji udoskonalania i rozszerzania programu studiów o przedmioty lub dodatkowe zakresy wiedzy, które mogą być przydatne w kontekście zmieniającego się rynku pracy.
- perspektywy rozwoju kierunku studiów.
- Nieustanne doskonalenie się i rozszerzanie kompetencji wykładowców
- Rozszerzanie oferty edukacyjnej o nowe zakresy studiów, profile czy przedmioty
- Rozszerzanie możliwości mobilności międzynarodowej studentów i wykładowców
- Plan studiów, w tym zajęcia lub grupy zajęć, liczby godzin i ECTS w poszczególnych semestrach, formy zajęć, łączna liczba godzin zajęć – załącznik nr 2
- Sylabusy przedmiotowe/modułowe, wraz z przypisanymi efektami uczenia się – załącznik nr 3
Lista sylabusów kierunku instrumentalistyka II st.:
- Akordeon – instr. główny – prof. sol.
- Akordeon – instr. główny – prof. kam.
- Akordeon - nauka akompaniamentu
- Altówka – instr. główny – prof. sol.
- Altówka – instr. główny – prof. kam.–ork.
- Altówka – studia orkiestrowe
- Altówka barokowa – instr. główny – prof. sol.
- Altówka barokowa – instr. główny – prof. kam.
- Chór
- Emisja głosu – fortepian (profil korepetycja wokalna)
- Eufonium – prof. sol.
- Eufonium – prof. kam.-ork.
- Fagot – studia orkiestrowe
- Fagot – instr. główny – prof. sol.
- Fagot – instr. główny – prof. kam.-ork
- Fakultety
- Flet prosty – instr. główny – prof. sol.
- Flet prosty – instr. główny – prof. kam.-ork.
- Flet prosty – literatura przedmiotu głównego
- Flet – instr. główny – prof. kam.- ork
- Flet – instr. główny – prof. sol.
- Flet - studia orkiestrowe
- Flet traverso – instr. główny – prof. kam.-ork
- Flet traverso – instr. główny – prof. sol.
- Flet traverso – literatura przedmiotu głównego
- Fortepian – instr. główny – prof. korepetycja wokalna
- Fortepian – instr. główny – prof. sol.
- Fortepian – instr. główny – prof. kameralistyka fortpianowa
- Fortepian – literatura przedmiotu głównego
- Fortepian – nauka akompaniamentu
- Fortepian – nauka akompaniamentu – korepetycja wokalna.
- Gitara – literatura przedmiotu głównego
- Gitara - instr. główny – prof. sol.
- Gitara - instr. główny – prof. kam.-ork.
- Gitara - improwizacja
- Harfa – instr. główny – prof. sol.
- Harfa – instr. główny – prof. kam.-ork
- Harfa – studia orkiestrowe
- Historia estetyki
- Instr. dawne – literatura przedmiotu głównego
- Instr. dawne – praca z akompaniamentem
- Instr. dawne – studia orkiestrowe
- Instr. dawne – literatura orkiestrowa
- Język angielski
- Język niemiecki
- Język włoski
- Klarnet – studia orkiestrowe
- Klarnet – instr. główny – prof. kam.-ork/prof. sol
- Klawesyn – improwizacja
- Klawesyn – instr. główny – prof. sol
- Klawesyn – instr. główny – prof. kam.-ork
- Klawesyn – literatura przedmiotu głównego
- Kontrabas – instr. główny – prof. sol.
- Kontrabas – instr. główny – prof. kam. -ork
- Kontrabas – studia orkiestrowe
- Metodologia pracy dyplomowej
- Obój – studia orkiestrowe
- Obój – instr. główny – prof. kam. ork.
- Obój – instr. główny – prof. sol.
- Organoznawstwo
- Organy – instr. główny
- Organy – literatura przedmiotu głównego
- Organy - improwizacja
- Orkiestra barokowa
- Orkiestra dęta
- Orkiestra kameralna
- Orkiestra symfoniczna
- Perkusja – literatura przedmiotu głównego
- Perkusja – studia orkiestrowe
- Perkusja - improwizacja
- Perkusja – instr. główny – prof. sol.
- Perkusja – intr. główny – prof. kam.- ork.
- Perkusja – literatura przedmiotu głównego
- Perkusja – instr. etniczne
- Praca z pianistą
- Praktyki estradowe
- Praktyki orkiestrowe
- Problemy wykonawcze muzyki dawnej
- Promocja i marketing dóbr kultury
- Puzon – studia orkiestrowe
- Puzon – instr. główny – prof. sol.
- Puzon – instr. główny – prof. kam. - ork.
- Realizacja B.C. -instr. dawne
- Realizacja B.C. – organy
- Realizacja – klawesyn
- Saksofon – instr. główny – prof. sol.
- Saksofon – instr. główny – prof. kam. –ork.
- Saksofon – studia orkiestrowe
- Skrzypce– instr. główny – prof. kam.-ork
- Skrzypce – instr. główny - prof. sol.
- Skrzypce – studia orkiestrowe
- Skrzypce barokowe – instr. główny – prof. sol.
- Skrzypce barokowe – instr. główny – prof. kam.-ork.
- Trąbka – instr. główny – prof. sol.
- Trąbka – instr. główny – prof. kam.-ork.
- Trąbka – studia orkiestrowe
- Tuba – instr. główny – prof. sol.
- Tuba – instr. główny – prof. kam. ork.
- Tuba – studia orkiestrowe
- Viola da gamba – instr. główny – prof. sol.
- Viola da gamba – instr. główny – prof. kam.-ork.
- Waltornia – instr. główny – prof. sol.
- Waltornia – instr. główny – prof. kam.- ork.
- Waltornia – studia orkiestrowe
- Wiolonczela - instr. główny – prof. sol.
- Wiolonczela - instr. główny – prof. kam.- ork.
- Wiolonczela – studia orkiestrowe
- Wiolonczela barokowa – instr. główny- prof. sol.
- Wiolonczela barokowa – instr. główny - prof. kam.- ork.
- Zespół kameralny
- Zespół kameralny – gitara