Uchwała nr 19/2020 z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, studia I stopnia”.
Uchwała nr 19/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, studia I stopnia”. (390,83KB)
Załącznik do Uchwały nr 19/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, studia I stopnia”. CZ.1 (29,24MB)
Załącznik do Uchwały nr 19/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, studia I stopnia”. CZ.2 (29,09MB)
Uchwała nr 19/2020
Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
z dnia 30 czerwca 2020 r.
w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, studia I stopnia”.
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt.11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.) oraz § 16 pkt. 10 Statutu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, stanowiącego Załącznik do Uchwały nr 34/2019 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 11 września 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Senat Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu uchwala, co następuje:
§ 1
Ustala się „Program studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, studia I stopnia dla toków studiów rozpoczynających się od roku akademickiego 2020/2021, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała niniejsza wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wrocław, 30 czerwca 2020 r.
Załącznik do Uchwały nr 19/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, studia I stopnia”. |
Program studiów
kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, studia I stopnia, profil ogólnoakademicki
rozpoczynających się od roku akademickiego 2020/2021
- Podstawowe informacje o kierunku studiów:
Nazwa kierunku studiów |
Jazz i Muzyka Estradowa |
Poziom studiów |
Studia I stopnia |
Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
Forma studiów |
Studia stacjonarne i niestacjonarne |
Zakresy studiów |
Saksofon, trąbka, fortepian, puzon, gitara, kontrabas, gitara basowa, perkusja, klarnet, flet poprzeczny |
Liczba semestrów |
6 |
Liczba punktów ECTS konieczna do ukończenia studiów |
180 |
Tytuł zawodowy nadawany absolwentowi |
Licencjat |
Język, w jakim odbywa się kształcenie |
Polski |
Wiodąca dyscyplina naukowa, do której został przyporządkowany kierunek studiów (dyscyplinie wiodącej przypisuje się ponad 50% punktów ECTS objętych programem studiów) |
Sztuki muzyczne (100%) |
Koncepcja kształcenia, w tym: |
|
|
|
|
Efekty uczenia się dla kierunku Jazz i Muzyka Estradowa są stworzone z myślą aby w jak najpełniejszym stopniu odzwierciedlać potrzeby rynku pracy. Zawarte w nich wytyczne wobec niezbędnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych mają na celu umożliwić odpowiednią specjalizację oraz dać jak najszersze spektrum możliwości zatrudnienia absolwenta. |
Przyporządkowanie kierunku do dyscypliny lub dyscyplin, do których odnoszą się efekty uczenia się, ze wskazaniem dyscypliny wiodącej |
Dyscyplina wiodąca – sztuki muzyczne |
Opis działań na rzecz doskonalenia programu studiów oraz zapewniania jakości kształcenia |
Prowadzone na Wydziale Instrumentalnym działania na rzecz doskonalenia programu studiów oraz zapewnienia jakości kształcenia realizowane są w oparciu o zarządzenie nr 34/2015 Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 27 października 2015 r. w sprawie Doskonalenia Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w AMKL oraz prac Wydziałowego Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia Wydziału Instrumentalnego AMKL. Działania te realizowane są (m.in.) w następujących zakresach:
Narzędziami wyżej wymienionych zakresów są: arkusze, kwestionariusze i protokoły.
|
Opis kompetencji oczekiwanych od kandydata ubiegającego się o przyjęcie na studia |
Umiejętność należytego wykonania utworów reprezentatywnych dla danej specjalności na poziomie szkoły średniej muzycznej. Umiejętność czytania a’vista niezbyt skomplikowanego zapisu nutowego. Umiejętność samodzielnego przygotowania i wykonania krótkiej formy muzycznej o średnim poziomie zaawansowania. Umiejętności słuchowe, znajomość harmonii, historii i teorii muzyki na poziomie szkoły średniej muzycznej. Umiejętność swobodnej wypowiedzi ustnej i pisemnej na tematy muzyczne i pozamuzyczne. |
Wymagania wstępne i zasady rekrutacji |
Zgodnie z aktualną Uchwałą Senatu Akademii Muzycznej |
Udział wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy w procesie kształtowania koncepcji kształcenia |
Studenci, wykładowcy i pozostali pracownicy uczelni mają wpływ na proces kształcenia poprzez swój udział organach Uczelni (Senacie, Radach Wydziału, Samorządzie Studenckim, Radzie Doktorantów, Wydziałowych Zespołach ds. Jakości Kształcenia itp.) oraz mogą wyrażać swoją opinię poprzez ankiety.
Na proces kształcenia mają wpływ różnego rodzaju konsultacje prowadzone z placówkami zewnętrznymi (Inne uczelnie, ośrodki kulturalne, szkoły muzyczne ). Wymiana opinii zachodzi również podczas rozmaitych przedsięwzięć prowadzonych przez Akademię wraz z innymi ośrodkami. Niebagatelne znaczenie ma również fakt różnych form zatrudnienia wielu pedagogów uczelni w zewnętrznych placówkach. |
Standardy kształcenia, jeśli dotyczy |
Nie dotyczy |
- Efekty uczenia się dla kierunku studiów
Efekty uczenia się dla kierunku studiów pierwszego stopnia
Jazz i Muzyka Estradowa
profil ogólnoakademicki
Nazwa kierunku studiów |
Jazz i Muzyka Estradowa |
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
Poziom PRK 6 |
Poziom studiów |
Studia I stopnia |
Profil studiów |
ogólnoakademicki |
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta |
licencjat |
Dyscypliny naukowe lub artystyczne, do których jest przyporządkowany kierunek |
Sztuki muzyczne
|
Dyscyplina wiodąca |
Sztuki muzyczne |
Początek realizacji programu |
2020/2021 |
Efekty uczenia się dla kierunku studiów
Symbol |
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa absolwent: |
Odniesienie do uniwersalnych charakterystyk poziomów PRK |
Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia uczenia się PRK |
|||||||
WIEDZA |
||||||||||
w zakresie znajomości repertuaru i materiału muzycznego: |
||||||||||
JE_W01 |
posiada ogólną znajomość literatury muzycznej |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W02 |
posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W03 |
posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
w zakresie zrozumienia kontekstu sztuki muzycznej: |
||||||||||
JE_W04 |
posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet), ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W05 |
orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym kierunku studiów, zarówno w aspekcie historii danej dziedziny lub dyscypliny, jak też jej obecnej kondycji (dotyczy to także Internetu i e-learningu) |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W06 |
posiada znajomość i zrozumienie podstawowych linii rozwojowych w historii muzyki oraz orientację w związanej z tymi zagadnieniami literaturze piśmienniczej (dotyczy to także Internetu i e-learningu) |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W07 |
rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowania |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W08 |
posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W09 |
posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W10 |
posiada orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce oraz w zakresie rozwoju technologicznego związanego ze swoją specjalnością |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W11 |
posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu i jego ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia itp. |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W12 |
posiada ogólny zakres wiedzy dotyczący marketingowych, finansowych i prawnych aspektów zawodu muzyka, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagadnienia związane z prawem autorskim |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W13 |
posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii i zdolność analizowania pod tym kątem wykonywanego repertuaru |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
JE_W14 |
dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
w zakresie umiejętności improwizacyjnych |
||||||||||
JE_W15 |
posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
w zakresie pedagogiki (opcjonalnie) |
||||||||||
JE_W16 |
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania, dającą kwalifikacje do nauczania w zakresie swej specjalności na poziomie podstawowym edukacji muzycznej |
P6U_W |
P6S_WG |
|||||||
UMIEJĘTNOŚCI |
||||||||||
w zakresie ekspresji artystycznej |
||||||||||
JE_U01 |
dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
JE_U02 |
jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
JE_U03 |
wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej w danym dziele ekspresji artystycznej a niesionym przez niego komunikatem |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
w zakresie repertuaru |
||||||||||
JE_U04 |
posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego z głównym kierunkiem studiów |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
JE_U05 |
posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
JE_U06 |
posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
w zakresie pracy w zespole |
||||||||||
JE_U07 |
jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
JE_U08 |
posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formacjach zespołowych |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
w zakresie ćwiczenia i pracy podczas prób, czytania nut, umiejętności słuchowych, twórczych |
||||||||||
JE_U09 |
posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
JE_U10 |
opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla danego instrumentu (intonacja, precyzja itp.) |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
JE_U11 |
przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki i postawy, umożliwiające operowanie ciałem w sposób (z punktu widzenia fizjologii) najbardziej wydajny i bezpieczny |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
JE_U12 |
poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego |
P6U_U |
P6S_UW P6S_UU |
|||||||
JE_U13 |
posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
JE_U14 |
posiada biegłą znajomość w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
w zakresie umiejętności werbalnych |
||||||||||
JE_U15 |
posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia i odtwarzania muzyki oraz na temat kwestii dotyczących szeroko pojmowanych tematów ogólnohumanistycznych |
P6U_U |
P6S_UK |
|||||||
JE_U16 |
posługuje się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
P6U_U |
P6S_UK |
|||||||
w zakresie improwizacji |
||||||||||
JE_U17 |
posiada podstawowe umiejętności kształtowania i tworzenia muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego |
P6U_U |
P6S_UW |
|||||||
w zakresie publicznych prezentacji |
||||||||||
JE_U18 |
dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi |
P6U_U |
P6S_UK |
|||||||
K_U19 |
wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyczne sal) |
P6U_U |
P6S_UK |
|||||||
w zakresie pedagogiki |
||||||||||
JE_U20 |
wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania w zakresie swej specjalności na poziomie podstawowym edukacji muzycznej |
P6U_U |
P6S_UK |
|||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
||||||||||
w aspekcie niezależności |
||||||||||
JE_K01 |
umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje |
P6U_K |
P6S_KR |
|||||||
JE_K02 |
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji |
P6U_K |
P6S_KK |
|||||||
JE_K03 |
posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów |
P6U_K |
P6S_KR |
|||||||
w aspekcie krytycyzmu |
||||||||||
JE_K04 |
posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury |
P6U_K |
P6S_KK P6S_KR |
|||||||
JE_K05 |
jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz rozumie ich związek z własną pracą artystyczną i etosem zawodu |
P6U_K |
P6S_KK P6S_KR |
|||||||
w aspekcie komunikacji społecznej |
||||||||||
JE_K06 |
umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska |
P6U_K |
P6S_KO |
|||||||
JE_K07 |
posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi |
P6U_K |
P6S_KO |
|||||||
JE_K08 |
w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych, jak również własnych działań artystycznych |
P6U_K |
P6S_KR |
|||||||
JE_K09 |
w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować własną działalność artystyczną |
P6U_K |
P6S_KR |
|||||||
JE_K10 |
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki |
P6U_K |
P6S_KR |
|||||||
JE_K11 |
wypełnia rolę społeczną absolwenta studiów muzycznych dbając o dorobek, tradycje i aspekty etyczne swojego zawodu |
P6U_K |
P6S_KO |
|||||||
JE_K12 |
efektywnie komunikuje się i inicjuje działania w społeczeństwie umiejąc prezentować zadania w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych |
P6U_K |
P6S_KO |
|||||||
w aspekcie uwarunkowań psychologicznych |
|
|||||||||
JE_K13 |
posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy zawodowej lub twórczej |
P6U_K |
P6S_KK |
|||||||
JE_K14 |
jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów |
P6U_K |
P6S_KK |
|||||||
JE _K15 |
w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania |
P6U_K |
P6S_KK |
|||||||
Objaśnienia stosowanych oznaczeń:
Uniwersalne charakterystyki poziomów PRK |
Charakterystyki drugiego stopnia |
P – poziom PRK (6 lub 7) U – charakterystyka uniwersalna W – wiedza U – umiejętności K – kompetencje społeczne |
P – poziom PRK (6 lub 7) W – wiedza, (G – głębia, K – kontrast) U – umiejętności (W – wykorzystanie wiedzy, K – komunikowanie się, O – organizacja pracy, U – uczenie się) K – kompetencja społeczne (K – oceny, O – odpowiedzialność, R – rola zawodowa) |
- Matryca efektów uczenia się – załącznik nr 1
- Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w trakcie całego cyklu kształcenia.
Sposoby weryfikacji i oceny efektów:
|
Egzamin dyplomowy |
Recital dyplomowy* |
Pisemna praca dyplomowa* |
Egzamin/zaliczenie w formie recitalu |
Egzamin techniczny |
Egzamin praktyczny |
Egzamin/zaliczenie pisemne- (formy testowe i opisowe) |
Egzamin/zaliczenie – forma ustna |
Dyskusja dydaktyczna |
Prezentacja/Referat |
Samodzielne opracowanie zagadnienia (transkrypcja, opracowanie utworu, analiza itp.) |
Kolokwium pisemne (formy testowe i opisowe) |
Ocena pracy w grupie/zespole |
Ocena pracy samodzielnej i przygotowania do zajęć |
Ocena postawy, pracy i aktywności podczas zajęć |
Omówienie prezentacji artystycznych i recitali |
Efekty uczenia się: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wiedza: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_W01 - posiada ogólną znajomość literatury muzycznej |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
X |
|
X |
|
|
K_W02 - posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością |
|
|
|
|
|
|
X |
X
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
K_W03 - posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów |
|
|
X |
|
|
|
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
K_W04 posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet), ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
X |
|
|
K_W05 - orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym kierunku studiów, zarówno w aspekcie historii danej dziedziny lub dyscypliny, jak też jej obecnej kondycji (dotyczy to także Internetu i e-learningu)
|
|
|
X |
|
|
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
K_W06- posiada znajomość i zrozumienie podstawowych linii rozwojowych w historii muzyki oraz orientację w związanej z tymi zagadnieniami literaturze piśmienniczej (dotyczy to także Internetu i e-learningu) |
|
|
X |
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
|
K_W07 - rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowania |
|
|
X |
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
K_W08 - posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych |
|
X |
X |
X |
|
|
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
K_W09 posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
K_W10 - posiada orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce oraz w zakresie rozwoju technologicznego związanego ze swoją specjalnością
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
X |
|
|
K_W11 - posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu i jego ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia itp.
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
K_W12 - posiada ogólny zakres wiedzy dotyczący marketingowych, finansowych i prawnych aspektów zawodu muzyka, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagadnienia związane z prawem autorskim |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
X |
|
K_W13 - posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii i zdolność analizowania pod tym kątem wykonywanego repertuaru |
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
K_W14- dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
X |
|
X |
|
K_W15 - posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji
|
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
K_W16 - posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania, dającą kwalifikacje do nauczania w zakresie swej specjalności na poziomie podstawowym edukacji muzycznej
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
X |
|
Umiejętności |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_U01 - dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
K_U02 - jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
X |
X |
K_U03 - wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej w danym dziele ekspresji artystycznej a niesionym przez niego komunikatem
|
|
X |
|
X |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
X |
X |
X |
K_U04 - posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego z głównym kierunkiem studiów |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_U05- posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
K_U06 - posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
K_U07 - jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym
|
|
X |
|
X |
|
X |
|
|
|
X |
|
|
X |
|
X |
|
K_U08 - posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formacjach zespołowych
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
K_U09 - posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
K_U10 - opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla danego instrumentu (intonacja, precyzja itp.)
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
K_U11 - przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki i postawy, umożliwiające operowanie ciałem w sposób (z punktu widzenia fizjologii) najbardziej wydajny i bezpieczny
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
K_U12 - poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
K_U13 - posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
K_U14 - posiada biegłą znajomość w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
K_U15 - posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania, tworzenia i odtwarzania muzyki oraz na temat kwestii dotyczących szeroko pojmowanych tematów ogólnohumanistycznych
|
X |
|
X |
|
|
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
K_U16 - posługuje się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
|
X |
|
|
X |
|
K_U17 - posiada podstawowe umiejętności kształtowania i tworzenia muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego
|
|
X |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
K_U18 - dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_U19 - wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyczne sal) |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_U20 - wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych, dającą kwalifikacje do nauczania w zakresie swej specjalności na poziomie podstawowym edukacji muzycznej
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
X |
|
Kompetencje społeczne: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_K01 - umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje |
X |
|
X |
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
K_K02 - realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
X |
X |
X |
K_K03 - posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
X |
X |
|
X |
|
|
|
K_K04 - posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury |
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
X |
|
|
X |
K_K05 - jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy artystycznej |
X |
|
X |
|
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
X |
|
K_K06 - umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska |
X |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
X |
K_K07 - posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi
|
|
X |
|
X |
|
X |
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
|
K_K08 - w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych, jak również własnych działań artystycznych |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
X |
|
|
K_K09 - w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować własną działalność artystyczną |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_K10 - umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki |
X |
|
X |
|
|
|
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
K_K11 - posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy zawodowej lub twórczej |
|
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
K_K12 - jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów |
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
K_K13 - w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania |
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
*Forma i zakres pracy dyplomowej – praca artystyczna i pisemna praca dyplomowa
- Opis procesu prowadzącego do uzyskania efektów uczenia się.
Proces prowadzący do uzyskania efektów uczenia się jest złożony i składa się z wielu etapów. Pierwszym z nich jest zaznajomienie studenta zasobem wiedzy niezbędnym do ich uzyskania. Rolą pedagoga jest określenie tego zasobu, wybranie jak najlepszego zestawu źródeł tej wiedzy oraz opracowanie jak najbardziej efektywnego sposobu jej przyswajania, dopasowanego do specyficznych potrzeb danego studenta.
Przyswajanie tej wiedzy w większości przypadków odbywa się zarówno poprzez pracę na zajęciach (uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach), jak i również samodzielną pracę studenta. Pedagog kontroluje stan przyswojenia wiedzy pomocą rozmaitych sposobów weryfikacji, odpowiednio dobranych wobec specyfiki danego przedmiotu.
Równolegle do pogłębiania wiedzy odbywa się praca nad pozostałymi efektami uczenia się w postaci umiejętności i kompetencji społecznych. Rozwijanie zasobu umiejętności wiąże się z praktycznym zastosowaniem nabytej wiedzy uzupełnionym o wykorzystanie wyobraźni i intuicji. Rolą pedagoga jest zaproponowanie jak najbardziej efektywnych sposobów i metod doskonalenia tych umiejętności. Powinien on także stymulować i inspirować samodzielną pracę studenta, która pochłania znaczący zasób czasu potrzebnego do uzyskania tych efektów. Niezbędne jest także stałe monitorowanie postępów studenta w pracy nad konkretnymi umiejętnościami. Przedmioty o charakterze praktycznym umożliwiają zaprezentowanie tych umiejętności a także sprawdzenie ich w warunkach scenicznych czy publicznych.
Uzyskanie określonych kompetencji społecznych jest niezbędne, aby w efektywny sposób wykorzystać i zaprezentować wiedzę i umiejętności, które student nabył w procesie kształcenia. Zarówno różnorodny program studiów jak i rozmaite sposoby weryfikacji efektów kształcenia mają na celu w jak największym stopniu stymulować rozwój tej sfery.
Ze względu na fakt, iż każdy student dysponuje innymi predyspozycjami i możliwościami poznawczymi, program studiów zawiera urozmaicony zestaw form odbywania zajęć i metod stosowanych podczas ich prowadzenia.
Proponowany zestaw zajęć ma zapewnić m.in. odpowiedni balans między przedmiotami teoretycznymi i praktycznymi. Oprócz przedmiotów, które można przyporządkować ściśle do jednego lub drugiego zbioru, istnieje znaczna część, która w swej istocie poświęcona jest wykorzystywaniu nabytej wiedzy teoretycznej w praktyce (wykonawczej, zawodowej).
Istotny jest także różnego rodzaju zakres pracy z pedagogiem i z innymi studentami. W tym aspekcie program studiów obejmuje:
- zajęcia indywidualne w relacji uczeń-mistrz umożliwiające dobranie przez pedagoga metod nauczania odpowiednich dla danego studenta jak i dostosowania tempa przyswajanych informacji i umiejętności
- wykłady dla szerszych grup studentów
- różnego rodzaju zajęcia grupowe i seminaria dające studentom możliwość pracy kolektywnej, wymiany myśli, dyskusji i odnajdywania się w różnych rolach
- różne formy praktyk w tym występów scenicznych - dające możliwość prezentacji własnej osobowości artystycznej i zaznajomienia z warunkami pracy w zawodzie
Program studiów obejmuje także rozmaity zakres wiedzy poprzez zawarte w nim:
- przedmioty ogólnohumanistyczne – dające szerszy horyzont w pojmowaniu sztuki i kultury
- przedmioty ogólnomuzyczne – dające odpowiednią wiedzę i kontekst wobec pracy w obrębie określonej specjalności
- przedmioty specjalistyczne - umożliwiające dogłębne doskonalenie w ramach węższego obszaru wiedzy
- przedmioty fakultatywne – dające studentowi szeroki dostęp do wiedzy z innych kierunków i specjalności oraz umożliwiające większą niezależność w kształtowaniu indywidualnej ścieżki zawodowej
Wśród stosowanych form i metod prowadzenia zajęć na kierunku znajdują się m.in.:
- Wykład
- Ćwiczenia
- Seminarium
- Demonstracja
- Analiza
- Dyskusja dydaktyczna
- Prezentacja pracy artystycznej
- Prezentacja referatów
- Problem-based learning
- Flipped classroom
- Różne formy warsztatów z udziałem wybitnych artystów i specjalistów
- Wykorzystywanie różnych form e-learningu, programów, aplikacji i rozmaitych narzędzi multimedialnych
Niezbędnym uzupełnieniem pracy podczas zajęć jest również praca samodzielna studenta, na którą składa się przede wszystkim:
- ćwiczenie na instrumencie
- przygotowanie zadanych zagadnień
- przygotowanie prezentacji słownej, pracy pisemnej, referatu
- przygotowanie pracy dyplomowej
- praca zespołowa (przygotowanie zespołu do występu lub egzaminu)
- zapoznawanie się z literaturą w postaci książek, publikacji, nagrań itp.
- Wskaźniki dot. programu studiów:
Nazwa wskaźnika |
Wartość |
Łączna liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach zajęć prowadzonych z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia
|
180 |
Liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach zajęć z dziedziny nauk humanistycznych lub nauk społecznych, nie mniejszą niż 5 punktów ECTS – w przypadku kierunków studiów przyporządkowanych do dyscyplin w ramach dziedzin innych niż odpowiednio nauki humanistyczne lub nauki społeczne |
8 |
Wymiar procentowy zajęć do wyboru (Program studiów umożliwia studentowi wybór zajęć, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów ECTS, koniecznej do ukończenia studiów) |
30% |
Wymiar procentowy zajęć związanych z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie lub dyscyplinach, do których przyporządkowany jest kierunek studiów (Program studiów o profilu ogólnoakademickim obejmuje zajęcia związane z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie lub dyscyplinach, do których przyporządkowany jest kierunek studiów, w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS, koniecznej do ukończenia studiów i uwzględnia udział studentów w zajęciach przygotowujących do prowadzenia działalności naukowej lub udział w tej działalności.) |
52-55% |
- Opis sposobów uwzględniania w programie studiów wniosków z analizy zgodności efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy oraz wniosków z analizy wyników monitoringu, o którym mowa w art. 352 ust. 1 ustawy (losów zawodowych absolwentów).
- Regularnie dostosowywanie efektów uczenia się i programu nauczania do potrzeb rynku pracy na podstawie konsultacji z pracodawcami (Filharmonie, Szkoły Muzyczne, i inne instytucje kulturalne).
- Ułatwienie studentom wdrażania się w rynek pracy jeszcze w trakcie studiów w stopniu niezaburzającym toku kształcenia (poprzez m.in. odpowiedni rozkład przedmiotów odciążający wyższe lata studiów)
- Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych oraz liczbę punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach tych praktyk.
Program studiów przewiduje duży zakres przedmiotów o charakterze praktycznym m.in.: instrument główny (częściowo), Big band, zespół kameralny, studia orkiestrowe. Praca podczas zajęć z wyżej wymienionych przedmiotów jest bardzo zbliżona do sytuacji zawodowej (polega najczęściej na przygotowaniu materiału i występie publicznym). Wraz z postępem procesu kształcenia studenci mają nabywać coraz większą samodzielność w przygotowywaniu występów i projektów. Studenci mają również szerokie możliwości wyboru przedmiotów praktycznych także spośród fakultetów. Liczba punktów ECTS uzyskiwanych z praktyk wynosi 50-70 w zależności od wybranych fakultetów.
- Inne informacje o kierunku:
1) sposób wykorzystania wzorców krajowych i międzynarodowych;
- Tworzenie coraz atrakcyjniejszego programu nauczania i rozszerzanie oferty edukacyjnej
- Szeroka oferta przedmiotów fakultatywnych z myślą o zainteresowaniach studentów pokrewnymi dziedzinami i duże możliwości indywidualizacji programu kształcenia
- Zwiększanie nacisku na praktyczne aspekty studiowania – duża ilość występów publicznych (solistycznych, zespołowych, orkiestrowych)
- Stosowanie nowoczesnych metod edukacyjnych
2) sposób uwzględnienia wniosków z analizy wyników monitoringu karier absolwentów prowadzonego przez MNiSW;
- Uelastycznianie programu nauczania i rozległy wybór przedmiotów fakultatywnych, dający możliwość wszechstronnego przygotowania do zawodu muzyka – wykonawstwo, podstawy kompozycji i aranżacji, pedagogika, znajomość technologii w wykorzystywanej w muzyce (edycja nut, realizacja nagrania itp.).
- Umożliwienie zdobywania doświadczenia praktycznego
- Zachęcanie studentów do wybierania ścieżki edukacyjnej w oparciu o zapotrzebowanie rynku pracy
3) sposób uwzględniania wniosków z analizy zgodności efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy;
- Monitoring rynku pracy i regularna aktualizacja efektów uczenia się w oparciu o wnioski wynikające z tego monitoringu.
- Wdrażanie koncepcji udoskonalania i rozszerzania programu studiów o przedmioty lub dodatkowe zakresy wiedzy, które mogą być przydatne w kontekście zmieniającego się rynku pracy.
- perspektywy rozwoju kierunku studiów.
- Nieustanne doskonalenie się i rozszerzanie kompetencji wykładowców
- Rozszerzanie oferty edukacyjnej o nowe profile czy instrumenty
- Rozszerzanie możliwości mobilności międzynarodowej studentów i wykładowców
- Plan studiów, w tym zajęcia lub grupy zajęć, liczby godzin i ECTS w poszczególnych semestrach, formy zajęć, łączna liczba godzin zajęć – załącznik nr 2
- Sylabusy przedmiotowe/modułowe, wraz z przypisanymi efektami uczenia się - załącznik nr 3
Lista sylabusów kierunku jazz i muzyka estradowa I st.:
- Analiza standardów jazzowych
- Aranżacja
- Big band
- Dęte drewniane – studia orkiestrowe
- Fakultety
- Flet poprzeczny – instr. główny
- Fortep. dodatkowy/ instr. dodatkowy
- Fortepian – instr. główny
- Gitara jazzowa – instr. główny
- Harmonia
- Historia jazzu z literaturą
- Historia sztuki
- Język angielski
- Język niemiecki
- Język włoski
- Klarnet jazzowy – instr. główny
- Kontrabas – instrument główny
- Kształcenie słuchu z harmonią
- Metodologia pisania pracy dyplomowej
- Perkusja jazzowa – instr. główny
- Podstawy improwizacji/ Improwizacja
- Promocja i marketing dóbr kultury
- Puzon jazzowy – instr. główny
- Saksofon jazzowy – instr. główny
- Trąbka jazzowa – instr. główny
- Wychowanie fizyczne
- Zespól kameralny