Uchwała nr 22/2020 z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, studia II stopnia”.
Uchwała nr 22/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, studia II stopnia”. (403,13KB)
Załącznik do Uchwały nr 22/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, studia II stopnia”. CZ.1 (34,83MB)
Załącznik do Uchwały nr 22/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, studia II stopnia”. CZ.2 (33,21MB)
Uchwała nr 22/2020
Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
z dnia 30 czerwca 2020 r.
w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, studia II stopnia”.
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt.11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.) oraz § 16 pkt. 10 Statutu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, stanowiącego Załącznik do Uchwały nr 34/2019 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 11 września 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Senat Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu uchwala, co następuje:
§ 1
Ustala się „Program studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, studia II stopnia”, dla toków studiów rozpoczynających się od roku akademickiego 2020/2021, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała niniejsza wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wrocław, 30 czerwca 2020 r.
Załącznik do Uchwały nr 22/2020 Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie ustalenia „Programu studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, studia II stopnia”.
PROGRAM STUDIÓW DLA KIERUNKU
EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUKI MUZYCZNEJ
STUDIA II STOPNIA
Opracowano zgodnie z Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce; Art. 67, ust. 1-3.
- Podstawowe informacje o kierunku studiów:
Nazwa kierunku studiów |
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Poziom studiów |
Studia drugiego stopnia |
Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
Forma studiów |
Stacjonarne |
Zakresy studiów |
- edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i animacją kultury, - edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów - dyrygentura chóralna |
Liczba semestrów |
4 semestry |
Liczba punktów ECTS konieczna do ukończenia studiów |
120 punktów ECTS |
Tytuł zawodowy nadawany absolwentowi |
magister sztuki |
Język, w jakim odbywa się kształcenie |
polski |
Wiodąca dyscyplina naukowa, do której został przyporządkowany kierunek studiów |
Sztuki muzyczne |
- Efekty uczenia się dla kierunku studiów:
Symbol (kierunkowy)
|
Kierunkowe efekty uczenia się |
Odniesienie do uniwersalnych charakterystyk poziomów |
Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia uczenia się PRK |
Wiedza: absolwent zna i rozumie |
|||
EM_W01 |
w pogłębiony sposób repertuar związany z wybranym zakresem studiów |
P7U_W |
W7S_WG |
EM_W02 |
szczegółowe zasady dotyczące elementów dzieła muzycznego |
P7U_W |
W7S_WG |
EM_W03 |
problematykę związaną z korzystaniem z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) |
P7U_W |
W7S_WG |
EM_W04 |
kontekst historyczny muzyki i jej związki z innymi obszarami współczesnego życia |
P7U_W |
W7S_WG |
EM_W05 |
zasady konstruowania programów artystycznych, które są spójne |
P7U_W |
W7S_WG |
EM_W06 |
w pogłębiony sposób wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi |
P7U_W |
W7S_WG |
EM_W07 |
wzorce leżące u podstaw improwizacji, umożliwiające wyrażanie własnej, niezależnej wypowiedzi artystycznej w różnych kontekstach |
P7U_W |
W7S_WG |
EM_W08 |
w pogłębiony sposób teorie pedagogiki oraz ich zastosowanie w praktyce, niezbędne do nauczania w zakresie edukacji muzycznej, z uwzględnieniem kontekstu aksjologicznego |
P7U_W |
W7S_WG |
Umiejętności: absolwent potrafi |
|||
EM _U01
|
wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych, oryginalnych koncepcji artystycznych |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U02
|
samodzielnie wykonywać utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie |
P7U_U |
P7S_UW |
|
|
|
|
EM _U03
|
na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru z możliwością specjalizowania się w wybranym stylu |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U04
|
na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U05
|
funkcjonować w różnych formacjach zespołowych i współdziałać z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac |
P7U_U |
P7S_UW P7S_UU |
EM _U06
|
kreować i realizować własne projekty artystyczne oraz podejmować wiodącą rolę w zespołach różnego typu |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U07
|
kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymywać i poszerzać swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych |
P7U_U |
P7S_UW P7S_UU |
EM _U08
|
szybko odczytać i opanować pamięciowo utwory, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U09
|
w sposób dogłębny zrozumieć i kontrolować aspekty dotyczące wykonawstwa wokalnego (emisja głosu), instrumentalnego oraz dyrygenckiego opracowywanych utworów |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U10
|
tworzyć rozbudowane prezentacje w formie słownej i pisemnej (także |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U11
|
nawiązywać kontakt z publicznością poprzez wierne, płynne |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U12
|
kształtować i tworzyć muzykę w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U13
|
improwizować na bazie wykonywanego utworu |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U14
|
transponować przebiegi melodyczno-harmoniczne |
P7U_U |
P7S_UW |
EM _U15
|
w praktyce stosować pogłębioną wiedzę dotyczącą szerokich aspektów pedagogiki, niezbędną dla samodzielnego rozwoju i nauczania |
P7U_U |
P7S_UW P7S_UU |
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do |
|||
EM _K01 |
bycia kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturotwórczych |
P7U_K |
P7S_KR |
EM _K02 |
inspirowania oraz organizowania procesu doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób |
P7U_K |
P7S_KK |
EM _K03 |
inicjowania działań artystycznych w społeczeństwie w zakresie szeroko pojętej kultury (podejmowania projektów wymagających integrowania nabytej wiedzy oraz współpracy z przedstawicielami innych dziedzin sztuki |
P7U_K |
P7S_KO P7S_KR |
EM _K04 |
świadomego i odpowiedzialnego przewodniczenia różnorodnym działaniom zespołowym |
P7U_K |
P7S_KK |
EM _K05 |
wypełniania roli społecznej absolwenta na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, a także wiedzy zdobywanej |
P7U_K |
P7S_KO P7S_KR |
EM _K06 |
świadomego kontrolowania swoich emocji i zachowań |
P7U_K |
P7S_KK |
EM _K07 |
przeciwdziałania własnym lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi prezentacjami |
P7U_K |
P7S_KK |
EM _K08 |
adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy zawodowej |
P7U_K |
P7S_KR |
EM _K09 |
krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz poddania takiej ocenie inne przedsięwzięć z zakresu kultury, sztuki |
P7U_K |
P7S_KO P7S_KR |
EM _K010 |
wykorzystywania mechanizmów psychologicznych, wykazywania się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystycznych i dostosowywania się do współczesnego rynku |
P7U_K |
P7S_KK |
EM _K011 |
prezentowania specjalistycznych zadań i projektów w przystępnej formie, |
P7U_K |
P7S_KO P7S_KR |
EM _K012 |
współpracy z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań kulturalnych |
P7U_K |
P7S_KO P7S_KR |
EM _K013 |
podejmowania refleksji na temat etycznych aspektów związanych |
P7U_K |
P7S_KO P7S_KR |
- Opis procesu prowadzącego do uzyskania efektów uczenia się.
Proces prowadzący do uzyskania efektów uczenia się określają plany studiów oraz sylabusy.
- Plany studiów wraz z liczbą punktów ECTS przypisanych do zajęć:
Kierunek: edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Zakres: EM + PZ +A edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i animacją kultury
Tok studiów rozpoczynanych od roku akademickiego 2020/2021
Lp. |
PRZEDMIOT |
ROK I |
ROK II |
|
|
Punkty ECTS za semestr |
Uwagi |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
Suma |
Forma zajęć |
Sposób realizacji |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
||
1. |
Dydaktyka przedmiotu muzyka |
2sk |
2ek |
|
|
60 |
pg /sem |
gr |
2 |
2 |
|
|
|
2. |
Aktywizujące metody edukacji muzycznej |
|
|
1s |
1s |
30 |
sem |
gr |
|
|
1 |
1 |
|
3. |
Pedagogika |
2e |
|
|
|
32 |
w |
zb |
2 |
|
|
|
|
4. |
Psychologia muzyki |
|
|
2s |
2s |
60 |
w |
zb |
|
|
2 |
2 |
|
5. |
Dyrygowanie |
1sk |
1sk |
1sk |
1ek |
60 |
ć |
i |
2 |
2 |
3 |
3 |
|
6. |
Metodyka prowadzenia zespołów |
2s |
2ek |
|
|
60 |
sem |
zb |
2 |
2 |
|
|
|
7. |
Podstawy kompozycji i aranżacji |
|
|
1s |
1s |
30 |
w |
zb |
|
|
1 |
1 |
|
8. |
Improwizacja fortepianowa |
0,5s |
0,5s |
0,5s |
0,5s |
30 |
ć |
i |
|
1 |
|
1 |
|
9. |
Literatura chóralna |
1s |
1s |
1s |
|
46 |
w |
zb |
1 |
1 |
1 |
|
|
10. |
Chór/zespół instrumentalny |
4s |
4s |
4s |
4s |
240 |
ć |
zb |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
11. |
Muzyka a humanistyka |
2s |
2s |
|
|
60 |
w |
zb |
2 |
3 |
|
|
|
12. |
Metodologia pracy naukowej |
1z |
1z |
|
|
30 |
w |
zb |
1 |
1 |
|
|
|
13. |
Seminarium pracy magisterskiej |
|
|
1z |
1z |
30 |
pg/sem |
i |
|
|
2 |
2 |
|
14. |
Język obcy |
2s |
2e |
|
|
60 |
ć |
gr |
2 |
2 |
|
|
|
15. |
Podstawy prawne działalności społeczno-kulturalnej i zarządzanie projektami kultury |
2s |
2s |
|
|
60 |
w |
zb |
1 |
1 |
|
|
|
16. |
Podstawy animacji społeczno-kulturalnej |
1s |
1s |
1s |
1e |
60 |
ć |
zb |
1 |
1 |
1 |
2 |
|
17. |
Promocja i marketing dóbr kultury |
|
|
2s |
2s |
60 |
w |
zb |
|
|
2 |
2 |
|
18. |
Przedmioty do wyboru - fakultety1 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
9 |
9 |
9 |
|
|
RAZEM LICZBA GODZIN |
20,5 |
18,5 |
14,5 |
13,5 |
1008 |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
PraktykiPraktyka zawodowa w zakresie przedmiotu muzyka |
s |
ek |
|
|
30 |
ć |
gr |
2 |
2 |
|
|
Szczegółowy plan praktyk określa Regulamin Praktyk |
2. |
Praktyka w zespole wokalnym |
1s |
1s |
1s |
1s |
60 |
ć |
zb |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
3. |
Praktyka w zakresie projektu artystycznego |
|
|
|
z |
15 |
ć |
gr |
|
|
|
1 |
Szczegółowy plan praktyk określa Regulamin Praktyk |
|
RAZEM LICZBA GODZIN PRAKTYK |
|
|
|
|
105 |
|
|
|
|
|
|
|
|
RAZEM PUNKTY ECTS |
|
|
|
|
|
|
|
32 |
32 |
27 |
29 |
|
1Fakultety będą zaliczane zgodnie z wymaganiami przedmiotu – forma zaliczenia, liczba godzin i liczba punktów ECTS przypisana do wybranego przedmiotu.
Kierunek: edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzyczne
Zakres: EM + PZ + OM edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i nauczaniem przedmiotów ogólnomuzycznych w szkołach muzycznych I stopnia
Tok studiów rozpoczynanych od roku akademickiego 2020/2021
Lp. |
PRZEDMIOT |
ROK I |
ROK II |
|
|
Punkty ECTS za semestr |
Uwagi |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
Suma |
Forma zajęć |
Sposób realizacji |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
||
1. |
Dydaktyka przedmiotu muzyka |
2sk |
2ek |
|
|
60 |
pg/sem |
gr |
2 |
2 |
|
|
|
2. |
Aktywizujące metody edukacji muzycznej |
|
|
1s |
1s |
30 |
sem |
gr |
|
|
1 |
1 |
|
3. |
Pedagogika |
2e |
|
|
|
32 |
w |
zb |
2 |
|
|
|
|
4. |
Psychologia muzyki |
|
|
2s |
2s |
60 |
w |
zb |
|
|
2 |
2 |
|
5. |
Dyrygowanie |
1sk |
1sk |
1sk |
1ek |
60 |
ć |
i |
2 |
2 |
3 |
3 |
|
6. |
Metodyka prowadzenia zespołów |
2s |
2ek |
|
|
60 |
sem |
zb |
2 |
2 |
|
|
|
7. |
Kształcenie słuchu |
1sk |
|
|
|
16 |
ć |
zb |
1 |
|
|
|
|
8. |
Metodyka nauczania audycji muzycznych |
|
|
1e |
|
16 |
w |
zb |
|
|
1 |
|
|
9. |
Metodyka nauczania kształcenia słuchu |
|
|
1e |
|
16 |
w |
zb |
|
|
1 |
|
|
10. |
Podstawy kompozycji i aranżacji |
|
|
1s |
1s |
30 |
w |
zb |
|
|
1 |
1 |
|
11. |
Improwizacja fortepianowa |
0,5s |
0,5s |
0,5s |
0,5s |
30 |
ć |
i |
|
1 |
|
1 |
|
12. |
Literatura chóralna |
1s |
1s |
1s |
|
46 |
w |
zb |
1 |
1 |
1 |
|
|
13. |
Chór/zespół instrumentalny |
4s |
4s |
4s |
4s |
240 |
ć |
zb |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
14. |
Muzyka a humanistyka |
2s |
2s |
|
|
60 |
w |
zb |
2 |
3 |
|
|
|
15. |
Metodologia pracy naukowej |
1z |
1z |
|
|
30 |
w |
zb |
1 |
1 |
|
|
|
16. |
Seminarium pracy magisterskiej |
|
|
1z |
1z |
30 |
pg/sem |
i |
|
|
2 |
2 |
|
17. |
Język obcy |
2s |
2e |
|
|
60 |
ć |
gr |
2 |
2 |
|
|
|
18. |
Promocja i marketing dóbr kultury |
|
|
2s |
2s |
60 |
w |
zb |
|
|
2 |
2 |
|
19. |
Przedmioty do wyboru - fakultety1 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
9 |
9 |
9 |
|
|
RAZEM LICZBA GODZIN |
17,5 |
15,5 |
15,5 |
12,5 |
920 |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
PraktykiPraktyka zawodowa w zakresie przedmiotu muzyka |
s |
ek |
|
|
30 |
ć |
gr |
2 |
2 |
|
|
Szczegółowy plan praktyk określa Regulamin Praktyk |
2. |
Praktyka w zespole wokalnym |
1s |
1s |
1s |
1s |
60 |
ć |
zb |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
3. |
|
|
|
z |
15 |
ć |
gr |
|
|
|
1 |
Szczegółowy plan praktyk określa Regulamin Praktyk |
|
4. |
Praktyka w zakresie audycji muzycznych |
|
|
|
ek |
15 |
ć |
gr |
|
|
|
2 |
Szczegółowy plan praktyk określa Regulamin Praktyk |
5. |
Praktyka w zakresie kształcenia słuchu |
|
|
|
ek |
15 |
ć |
gr |
|
|
|
2 |
Szczegółowy plan praktyk określa Regulamin Praktyk |
|
RAZEM LICZBA GODZIN PRAKTYK |
|
|
|
|
135 |
|
|
|
|
|
|
|
|
RAZEM LICZBA PUNKTÓW ECTS |
|
|
|
|
|
|
|
31 |
30 |
28 |
31 |
|
1Fakultety będą zaliczane zgodnie z wymaganiami przedmiotu – forma zaliczenia, liczba godzin i liczba punktów ECTS przypisana do wybranego przedmiotu.
Kierunek: edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Zakres: dyrygentura chóralna
Tok studiów rozpoczętych od roku akademickiego 2020/2021
Lp. |
PRZEDMIOT |
ROK I |
ROK II |
suma |
|
Punkty ECTS za semestr |
Uwagi |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
Forma zajęć |
Sposób realizacji |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|||
1. |
Dyrygentura |
2sk |
2sk |
2sk |
2ek |
120 |
pg/ć |
i |
4 |
4 |
6 |
6 |
|
2. |
Czytanie partytur współczesnych |
1s |
1s |
|
|
30 |
ć |
zb |
2 |
2 |
|
|
|
3. |
Chór |
4s |
4s |
4s |
4s |
240 |
ć |
zb |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
4. |
Specjalistyczne kształcenie słuchu |
1s |
1s |
|
|
30 |
ć |
zb |
1 |
1 |
|
|
|
5. |
Literatura chóralna XX i XXI wieku |
1s |
1s |
1s |
1e |
60 |
w |
zb |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
6. |
Współczesne techniki kompozytorskie |
|
|
2s |
2e |
60 |
sem |
zb |
|
|
2 |
2 |
|
7. |
Improwizacja fortepianowa |
0,5s |
0,5s |
0,5s |
0,5s |
30 |
ć |
i |
|
1 |
|
1 |
|
8. |
Metodyka prowadzenia zespołów |
2s |
2ek |
|
|
60 |
sem |
zb |
2 |
2 |
|
|
|
9. |
Promocja i marketing dóbr kultury |
|
|
2s |
2s |
60 |
w |
zb |
|
|
2 |
2 |
|
10. |
Muzyka a humanistyka |
2s |
2s |
|
|
60 |
w |
zb |
2 |
3 |
|
|
|
11. |
Metodologia pracy naukowej |
1z |
1z |
|
|
30 |
w |
zb |
1 |
1 |
|
|
|
12. |
Język obcy |
2s |
2e |
|
|
60 |
ć |
gr |
2 |
2 |
|
|
|
13. |
Przedmioty do wyboru - fakultety1 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
9 |
9 |
9 |
|
|
RAZEM LICZBA GODZIN |
16,5 |
16,5 |
11,5 |
11,5 |
840 |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Praktyki Praktyka w zespole wokalnym |
1s |
1s |
1s |
1s |
60 |
ć |
zb |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
2. |
Praktyka w zakresie pracy artystycznej |
|
|
s |
s |
60 |
ć |
gr/i |
|
|
4 |
4 |
Szczegółowy plan praktyk określa Regulamin Praktyk |
3. |
Hospitacje w zespole instrumentalnym |
z |
|
|
|
15 |
ć |
gr |
1 |
|
|
|
Szczegółowy plan praktyk określa Regulamin Praktyk |
|
RAZEM LICZBA GODZIN PRAKTYK I HOSPITACJI |
|
|
|
|
135 |
|
|
|
|
|
|
|
|
RAZEM LICZBA PUNKTÓW ECTS |
|
|
|
|
|
|
|
30 |
31 |
29 |
30 |
|
1Fakultety będą zaliczane zgodnie z wymaganiami przedmiotu – forma zaliczenia, liczba godzin i liczba punktów ECTS przypisana do wybranego przedmiotu.
- Wskaźniki dotyczące programu studiów:
Nazwa wskaźnika |
Wartość |
Łączna liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach zajęć prowadzonych z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia |
120 ECTS |
Liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach zajęć z dziedziny nauk humanistycznych lub nauk społecznych, nie mniejszą niż 5 punktów ECTS – w przypadku kierunków studiów przyporządkowanych do dyscyplin w ramach dziedzin innych niż odpowiednio nauki humanistyczne lub nauki społeczne |
Zakres: edukacja muzyczna |
Zakres: edukacja muzyczna |
|
Zakres: dyrygentura chóralna – 5 ECTS. |
|
Wymiar procentowy zajęć do wyboru (Program studiów umożliwia studentowi wybór zajęć, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów ECTS, koniecznej do ukończenia studiów) |
30% ECTS |
Wymiar procentowy zajęć związanych z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie lub dyscyplinach, do których przyporządkowany jest kierunek studiów (Program studiów o profilu ogólnoakademickim obejmuje zajęcia związane z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie lub dyscyplinach, do których przyporządkowany jest kierunek studiów, w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS, koniecznej do ukończenia studiów i uwzględnia udział studentów |
Zakres: edukacja muzyczna |
Zakres: edukacja muzyczna |
|
Zakres: dyrygentura chóralna – 62,5 %ECTS |
- Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w trakcie całego cyklu kształcenia.
System oceny prac zaliczeniowych, projektowych, egzaminacyjnych
System jest uzależniony od charakteru przedmiotu i obejmuje: kolokwia, prace i zadania kontrolne, prezentacje artystyczne, aktywność na zajęciach, referaty, opracowania określonych tematów, zaliczenia i egzaminy semestralne zgodne z planami studiów i sylabusami.
System weryfikacji efektów uzyskanych w wyniku odbycia praktyk
Kierownik praktyk pedagogicznych oraz nauczyciel akademicki pełniący funkcję opiekuna praktyk nadzorują realizację efektów kształcenia w ramach praktyk studenckich zgodnie z dokumentem zatytułowanym Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk studentów Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej dla poszczególnych zakresów zgodnie z sylabusami oraz dzienniczkiem lub kartami praktyk.
System sprawdzania końcowych efektów (dyplomowanie)
Na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej egzamin dyplomowy na studiach II stopnia obejmuje:
- dyrygentura chóralna
- pracę artystyczną – wykonanie programu artystycznego
- pisemną pracę dyplomową związaną z kierunkiem studiów
- obronę pracy dyplomowej oraz kolokwium
b) edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i animacją kultury; edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i nauczaniem przedmiotów ogólnomuzycznych w szkołach muzycznych I stopnia
- pracę artystyczną – poprowadzenie zespołu
- przeprowadzenie lekcji dyplomowej
- pisemną pracę dyplomową - pracę magisterską;
- obronę pracy licencjackiej oraz kolokwium.
Zgodność tematów prac magisterskich z kierunkiem studiów i strategią rozwoju Wydziału nadzoruje właściwa Katedra.
- Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk zawodowych oraz liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach praktyk.
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk
studentów Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej
kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
REGULAMIN PRAKTYK – STUDIA II STOPNIA
zakres: edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i animacją kultury
zakres: edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i nauczaniem przedmiotów
ogólnomuzycznych w szkołach muzycznych I stopnia
Zgodnie z art. 68 ust. 3 pkt 4 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz.1668, z późn. zm.) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz.1450) student studiów II stopnia zobowiązany jest do obycia praktyk.
§1
Celem praktyk zawodowych jest:
- Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela,
- Konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania muzyki oraz prowadzenia zespołów z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
§2
Praktyka zawodowa w zakresie przedmiotu muzyka, praktyka w zespole wokalnym, praktyka w zakresie projektu artystycznego, praktyka w zakresie audycji muzycznych, praktyka w zakresie kształcenia słuchu stanowią integralną część procesu kształcenia i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu, zaliczeniu ze stopniem lub egzaminowi komisyjnemu zgodnie z planami studiów.
§3
- Student studiów II stopnia, który kontynuuje przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu muzyka w placówkach oświatowych zobowiązany jest do odbycia praktyki zawodowej w zakresie przedmiotu muzyka w I i II semestrze, w przeważającej części równolegle z realizacją zajęć w Uczelni, w wymiarze 30 godzin (4 pkt. ECTS), w tym:
- w szkole podstawowej w kl. VI-VII (II etap edukacji):
- 5 godz. obserwowania lekcji (zajęć),
- 3 godz. asystowania nauczycielowi,
- 5 godz. samodzielnie prowadzonych lekcji;
- w szkole ponadpodstawowej (III etap edukacji):
- 3 godz. obserwowania lekcji (zajęć),
- 2 godz. samodzielnie prowadzonych lekcji (zajęć).
2. Pozostałe godziny, które nie zostały określone powyżej związane są z następującymi formami aktywności:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły (łącznie 2 godz., II i III etap edukacji)
- student w ramach praktyk zapoznaje się ze specyfiką placówki oświatowej, poznaje realizowane przez nią zadania dydaktyczne, sposób funkcjonowania, organizację pracy, pracowników, uczestników procesu pedagogicznego oraz prowadzoną dokumentację;
- planowanie lekcji, konsultacje i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie oraz innych nauczycieli lub studentów (łącznie 10 godz .II i III etap edukacji)
- student omawia na bieżąco prowadzone lekcje z opiekunem praktyk, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia przebieg prowadzonych przez siebie lekcji i realizację zaplanowanych celów. Analizuje przy pomocy opiekuna praktyk i nauczycieli akademickich sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Prowadzi dokumentację praktyki.
Lp. |
Formy aktywności |
Szkoła podst. Kl. IV-VII |
LO |
1. |
Zapoznanie ze specyfiką szkoły |
1 |
1 |
2. |
Obserwowanie lekcji |
5 |
3 |
3. |
Asystowanie nauczycielowi |
3 |
0 |
4. |
Prowadzenie lekcji |
5* |
2* |
5. |
Planowanie lekcji |
3 |
3 |
6. |
Konsultacje i omówienie lekcji |
3 |
1 |
|
Razem |
20 godz. |
10 godz. |
*W tym lekcja dyplomowa do wyboru w kl. IV-VII szkoły podstawowej lub szkole ponadpodstawowej.
§4
1. Praktyki zawodowe na studiach II stopnia dla zakresu edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i animacją kultury oraz dla zakresu edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i nauczaniem przedmiotów ogólnomuzycznych w szkołach muzycznych I stopnia (poza wymienionymi w § 3) w liczbie 75 godzin obejmują przedmioty:
- praktyka w zespole wokalnym – 60 godzin (4 pkt. ECTS),
- praktyka w zakresie projektu artystycznego – 15 godzin (1 pkt ECTS).
2. Student zobowiązany jest do odbycia praktyki zawodowej na I i II roku, w przeważającej części równolegle z realizacją zajęć w Uczelni.
Lp. |
Przedmiot |
Semestr |
Razem |
|||
I |
II |
III |
IV |
|||
1. |
Praktyka w zespole wokalnym |
16 |
14 |
16 |
14 |
60 |
2. |
Praktyka w zakresie projektu artystycznego |
- |
- |
- |
15 |
15 |
|
75 |
3. W trakcie zajęć student zdobywa praktykę poprzez realizację następujących form aktywności:
- praktyka w zespole wokalnym
- obserwowanie pracy pedagoga oraz samodzielne wykonywanie zadań wskazanych przez prowadzącego;
- obserwowanie pracy innych studentów, jej analiza pod kątem doboru stosowanych ćwiczeń emisyjnych, metod rozwiązywania problemów muzycznych i interpretacyjnych;
- praktyka w zakresie projektu artystycznego
- samodzielne przygotowanie dwóch utworów chóralnych (pod opieką merytoryczną pedagoga przedmiotu dyrygowanie oraz kierownika artystycznego właściwego zespołu) i ich poprowadzenie podczas publicznego koncertu - egzaminu komisyjnego - w ramach przedmiotu dyrygowanie;
- przygotowanie utworu instrumentalnego lub wokalno-instrumentalnego (pod opieką merytoryczną pedagoga przedmiotu dyrygowanie oraz kierownika artystycznego orkiestry) i poprowadzenie go podczas publicznego koncertu - egzaminu komisyjnego - w ramach przedmiotu dyrygowanie.
- Ponadto student zdobywa praktykę poprzez podejmowanie wybranych przez siebie działań organizacyjnych, edukacyjnych, promocyjnych oraz artystycznych w ramach inicjatyw poszczególnych katedr i kół naukowych (m.in. warsztaty, koncerty, konkursy).
§5
1. Praktyki zawodowe na studiach II stopnia dla zakresu edukacja muzyczna z prowadzeniem zespołów i nauczaniem przedmiotów ogólnomuzycznych w szkołach muzycznych I stopnia (poza wymienionymi w § 3) realizowane są w wymiarze 30 godzin, w tym:
- praktyka w zakresie audycji muzycznych – 15 godzin (2 pkt. ECTS),
- praktyka w zakresie kształcenia słuchu – 15 godzin (2 pkt. ECTS).
2. Student zobowiązany jest do odbycia praktyki zawodowej na IV semestrze II roku studiów, w przeważającej części równolegle z realizacją zajęć w Uczelni.
Lp. |
Przedmiot |
Semestr |
Razem |
|||
I |
II |
III |
IV |
|||
1. |
Praktyka w zakresie audycji muzycznych |
|
|
|
15 |
15 |
2. |
Praktyka w zakresie kształcenia słuchu |
|
|
|
15 |
15 |
|
30 |
- W ramach przygotowań do pracy w szkole muzycznej I stopnia i prowadzenia przedmiotów: audycje muzyczne oraz kształcenie słuchu, student zdobywa praktykę poprzez realizację następujących form aktywności:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły
- student w ramach praktyk zapoznaje się ze specyfiką placówki, poznaje realizowane przez nią zadania dydaktyczne, sposób funkcjonowania, organizację pracy, pracowników, uczestników procesu pedagogicznego oraz prowadzoną dokumentację;
- obserwowanie lekcji
- student obserwuje lekcje z przedmiotów: audycje muzyczne i kształcenie słuchu, prowadzone przez opiekuna praktyk – tok metodyczny lekcji, stosowane metody i formy pracy, wykorzystanie środków dydaktycznych, sposoby aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz oceniania. Analizuje pracę nauczyciela i uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniów szczególnie uzdolnionych. Dokumentuje swoje obserwacje;
- samodzielne prowadzenie lekcji
- student planuje i przeprowadza lekcje z przedmiotów: audycje muzyczne oraz kształcenie słuchu na podstawie samodzielnie opracowanych konspektów;
- konsultacje z pedagogiem i omawianie prowadzonych przez siebie lekcji
- student omawia na bieżąco prowadzone lekcje z opiekunem praktyk, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia przebieg prowadzonych przez siebie lekcji i realizację zaplanowanych celów. Analizuje przy pomocy opiekuna praktyk i nauczycieli akademickich sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Prowadzi dokumentację praktyki.
Lp. |
Formy aktywności |
Liczba godzin |
1. |
Zapoznanie ze specyfiką szkoły |
1 |
2. |
Obserwowanie lekcji |
8 |
3. |
Prowadzenie lekcji |
3* |
4. |
Konsultacje i omówienie lekcji |
3 |
|
Razem |
15 godz. |
*W tym lekcja poprowadzona przed komisją w ramach egzaminu końcowego.
§ 6
- W toku praktyki zawodowej w zakresie przedmiotu muzyka, przedmiotu audycje muzyczne, przedmiotu kształcenie słuchu student zobowiązany jest do systematycznego prowadzenia dokumentacji – wypełniania dziennika praktyk, w którym zamieszcza notatki z obserwowanych i samodzielnie przeprowadzonych zajęć.
- Dziennik praktyk jest dokumentem potwierdzającym odbycie praktyk.
- Praktykę zawodową w zakresie przedmiotu muzyka, przedmiotu audycje muzyczne, przedmiotu kształcenie słuchu zalicza kierownik praktyk z ramienia Uczelni na podstawie:
- wypełnionego i podstemplowanego przez szkołę dziennika praktyk,
- opinii opiekuna praktyk w szkole,
- przedstawionych konspektów lekcji.
- Podstawą do niezaliczenia praktyk mogą być:
- negatywne wyniki kontroli jej przebiegu ustalone przez kierownika praktyk
z ramienia Uczelni lub negatywna opinia opiekuna praktyk z ramienia szkoły, - pisemna informacja ze szkoły, w której student odbył praktykę, na temat jego nieprawidłowego zachowania lub informacja o rażącym naruszeniu przez studenta regulaminu placówki oświatowej,
- niezrealizowanie wymaganych godzin praktyk.
- W przypadku niezaliczenia praktyk zawodowych stosuje się odpowiednio Regulamin Studiów (p.VI. Zaliczenia i egzaminy).
- Praktykę w zespole wokalnym student realizuje zgodnie z sylabusem przedmiotu.
- Praktykę w zespole wokalnym zalicza pedagog prowadzący przedmiot.
§ 7
1. W przepadku nieobecności spowodowanej chorobą lub wypadkiem losowym student ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie szkolnego opiekuna praktyk oraz właściwych kierowników i opiekunów praktyk.
- W uzasadnionych przypadkach losowych możliwe jest – za zgodą Dziekana – przeniesienie praktyk na inny termin lub ustalenie indywidualnego trybu odbywania praktyk.
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk
studentów Wydziału Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej
kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
REGULAMIN PRAKTYK – STUDIA II STOPNIA
zakres: dyrygentura chóralna
§ 1
Praktyki zawodowe dla zakresu dyrygentura chóralna na studiach II stopnia dla toku studiów 2020/2021 obejmują:
- 135 godzin, 13 ECTS
§ 2
Praktyki zawodowe zakresu dyrygentura chóralna stanowią integralną część procesu kształcenia i podlegają obowiązkowemu zaliczeniu lub zaliczeniu ze stopniem zgodnie z planami studiów.
§ 3
Celem praktyki zawodowej jest:
- gromadzenie doświadczeń związanych z pracą artystyczno-wychowawczą dyrygenta,
- konfrontowanie nabytej wiedzy z działaniem praktycznym,
- poznawanie różnych metod pracy dyrygentów, skłaniające do refleksji i przemyśleń natury artystycznej i organizacyjnej,
- obserwowanie autorytetów w dziedzinie dyrygentury, realizujących własne koncepcje muzyczne.
§ 4
W trakcie praktyk studentowi studiów II stopnia zapewnia się m.in. następujące formy aktywności:
- obserwowanie pracy dyrygenta zespołów wokalnych i instrumentalnych, analizowanie pracy pod kątem stosowanej techniki manualnej, doboru repertuaru, doboru stosowanych ćwiczeń emisyjnych i metod rozwiązywania problemów muzycznych,
- obserwowanie pracy innych studentów – dyrygentów, podczas praktyk w chórze, zespole wokalnym lub instrumentalnym, analizowanie pracy pod kątem stosowanej techniki manualnej, doboru repertuaru, doboru stosowanych ćwiczeń emisyjnych i metod rozwiązywania problemów muzycznych,
- samodzielne wykonywanie pojedynczych zadań z zakresu pracy z chórami, z zespołami wokalnymi i instrumentalnymi, ustalonych w porozumieniu z tutorem i dyrygentem prowadzącym próbę,
- samodzielne przygotowanie i wykonanie wokalnych utworów dyplomowych studiów II stopnia, pod opieką merytoryczną pedagoga przedmiotu dyrygentura,
- podejmowanie wybranych przez studenta działań organizacyjnych, promocyjnych oraz artystycznych w ramach inicjatyw uczelnianych oraz pozauczelnianych (m.in. warsztaty, koncerty, konkursy, konferencje, kursy, seminaria i inne).
§ 5
Student studiów II stopnia zobowiązany jest do odbycia praktyki zawodowej na I i II roku, w przeważającej części równolegle z realizacją zajęć w uczelni, w wymiarze 135 godzin, w tym:
- praktyka w zespole wokalnym – 60 godz.,
- praktyka w zakresie pracy artystycznej – 60 godz.,
- hospitacje w zespole instrumentalnym – 15 godz.
§ 6
Dokumentem poświadczającym realizację praktyk w zakresie pracy artystycznej oraz hospitacji w zespole instrumentalnym jest karta praktyk.
§ 7
W razie nieobecności spowodowanej chorobą lub wypadkiem losowym, student ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie opiekuna praktyk.
- Sylabusy.
Sylabusy studiów II stopnia wraz z kodami przedmiotów
Kierunek: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- Aktywizujące metody edukacji muzycznej EM2-01
- Chór Senza Rigore. Fakultet EM2-02
- Chór EM2-03
- Czytanie partytur współczesnych i dwudziestowiecznych EM2-04
- Dydaktyka przedmiotu muzyka EM2-05
- Dyrygentura EM2-06
- Dyrygowanie EM2-07
- Fakultety EM2-08
- Hospitacje w zespole instrumentalnym EM2-09
- Improwizacja fortepianowa EM2-10
- Język obcy EM2-11 (a – angielski; n – niemiecki, w - włoski )
- Kształcenie słuchu EM2-12
- Literatura chóralna XX i XXI wieku EM2-13
- Literatura chóralna EM2-14
- Metodologia pracy naukowej EM2-15
- Metodyka nauczania audycji muzycznych EM2-16
- Metodyka nauczania kształcenia słuchu EM2-17
- Metodyka prowadzenia zespołów EM2-18
- Muzyka a humanistyka EM2-19
- Pedagogika EM2-20
- Podstawy animacji społeczno-kulturalnej EM2-21
- Podstawy kompozycji i aranżacji EM2-22
- Podstawy prawne działalności społeczno-kulturalnej i zarządzanie projektami kultury EM2-23
- Praktyka w zakresie audycji muzycznych EM2-24
- Praktyka w zakresie kształcenia słuchu EM2-25
- Praktyka w zakresie pracy artystycznej EM2-26
- Praktyka w zakresie projektu artystycznego EM2-27
- Praktyka w zespole wokalnym EM2-28
- Praktyka zawodowa w zakresie przedmiotu muzyka EM2-29
- Promocja i marketing dóbr kultury EM2-30
- Psychologia muzyki EM2-31
- Seminarium pracy magisterskiej EM2-32
- Specjalistyczne kształcenie słuchu EM2-33
- Współczesne techniki kompozytorskie EM2-34
- Zespół instrumentalny EM2-35